Czy ten system uratuje tysiące ludzi?

Czy ten system uratuje tysiące ludzi?

Boczna poduszka powietrzna ZF
Boczna poduszka powietrzna ZF Źródło: ZF
Inżynierowie z firmy ZF opracowali system, który polega na poduszce powietrznej chroniącej boczną strefę zgniotu samochodu i otwierającej się na ułamek sekundy przed zderzeniem. Testowane rozwiązanie pomaga złagodzić skutki uderzenia nawet o 40 proc.

Firma ZF zaprezentowała na żywo prototyp pierwszego na świecie systemu ochrony pasażerów PreCrash wraz z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną w samochodzie. Inżynierowie mówią, że największym wyzwaniem technicznym w projekcie było rozpoznanie, że z całą pewnością nastąpi wypadek, po czym wystrzelenie zewnętrznej poduszki bocznej tuż zanim nastąpi uderzenie przez drugi pojazd.

Oczywiście wszystko robi komputer analizujący dane czujników. Na ich podstawie podejmuje decyzję o odpaleniu poduszki. Jak wyliczyli spece z ZF, ma na to zaledwie 150 milisekund. To mniej więcej tyle czasu, ile trwa mrugnięcie ludzkiego oka.

Czujniki to system złożony z kamery, lidaru i radaru. Następnie specjalne algorytmy oprogramowania decydują, czy zderzenie jest faktycznie nieuniknione oraz czy wystrzelenie poduszki powietrznej jest możliwe i konieczne.

Jeśli odpowiedzi na te pytania są twierdzące, odpalane są wytwornice, które napełniają poduszkę gazem. Zależnie od pojazdu wielkość poduszki wynosi od 280 do 400 litrów (czyli 5-8 razy więcej niż airbag kierowcy) i rozwija się z progu bocznego ku górze. Tworzy się w ten sposób dodatkowa strefa zgniotu przed drzwiami na odcinku między słupkami A oraz C.

Czytaj też:
Największe zło: wyprzedzające się TIR-y. Będzie całkowity zakaz?

Źródło: IBRM Samar, ZF