Diesle są zdrowsze, kiedy jest zimno

Diesle są zdrowsze, kiedy jest zimno

rura wydechowa (zdj. ilustracyjne)
rura wydechowa (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / WS-Design
Najnowsze badania dowodzą, że samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń powietrza w upalne dni. Kiedy zaś jest chłodno, są przyjaźniejsze dla środowiska.

Przykładowo emisje trujących substancji w Paryżu, głównym z miast, w którym przeprowadzano badania, wzrosły o 20-30 proc., gdy temperatura osiągnęła 30 stopni Celsjusza. Nowe badania wykazały, że emisje z samochodów z silnikiem wysokoprężnym – nawet nowszych i czystszych modeli – rosną w upalne dni.

Badania zostały przeprowadzone w stolicy Francji przez inicjatywę Real Urban Emission (True) i dotyczyły tlenków azotu (NOx). Emisje z większości pojazdów były wielokrotnie wyższe niż te deklarowane przez producentów w testach laboratoryjnych, co wg organizatora badań potwierdza wcześniejsze ustalenia związane z Dieselgate z 2015 r. Wówczas stwierdzono, że samochody Volkswagena emitują 40 razy więcej NOx na drodze niż podczas badań laboratoryjnych.

Tym razem wykazano również, że niektóre zanieczyszczenia z motocykli – często uważanych za czystszą alternatywę dla pojazdów czterokołowych – „znacznie przekraczają” średnie wartości zarówno dla samochodów benzynowych, jak i diesli.

Publikując swój najnowszy raport, True poinformowała, że wykorzystano zaawansowany sprzęt do teledetekcji i zbadano emisję u ponad 180 tys. pojazdów jeżdżących po drogach w stolicy Francji w ciągu trzech tygodni lata 2019 roku.

Testy przeprowadzone zostały za zgodą burmistrz miasta Anne Hidalgo wykorzystały wiązkę światła do analizy spalin mijanych pojazdów, a automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych połączyło pomiar z konkretnymi modelami. Ponad 370 tys. takich pomiarów wykonanych zostało także w Wielkiej Brytanii i innych krajach.

Paryskie testy zostały przeprowadzone na trzech drogach w 12. i 13. dzielnicy Paryża – czyli nie w najbardziej centralnych – a skupiono się na samochodach osobowych i lekkich samochodach dostawczych. Próbka obejmowała również autobusy, motocykle, motorowery i ciężarówki.

Czytaj też:
Diesle jednak zdrowe. Nawet te stare

Źródło: The Guardian