Powstanie czwarty największy koncern samochodowy świata

Powstanie czwarty największy koncern samochodowy świata

Logo Fiata, Peugeota i Opla
Logo Fiata, Peugeota i Opla Źródło: Facebook
FCA i PSA – czyli Fiat Chrysler Automobiles i francuska grupa skupiająca Peugeota, Citroena, Opla i DS-a – rozmawiają o fuzji. Gdyby do niej doszło, powstałaby czwarta co do wielkości motoryzacyjna firma świata.

O rozpoczęciu rozmów donosi „Wall Street Journal”. Negocjatorzy usiedli do stołu na dniach, a inicjatorem startu procesu integracji był Fiat (FCA). „Trwają rozmowy mające na celu utworzenie jednej z wiodących grup produkujących auta na świecie” – oświadczył koncern FCA.

Gdyby do fuzji doszło, to wg „The Wall Street Journal”, na czele nowego koncernu stanąłby jeden z najważniejszych w tej chwili menedżerów w motoryzacji, czyli dyrektor generalny PSA Carlos Tavares. Udziały rodziny Agnellich zostałyby zachowane, ale uszczuplone. Po fuzji wartość koncernu wyniosłaby 46 mld dolarów, co sprawiłoby, że stałby się czwartym największym producentem aut na świecie. W 2018 roku FCA i PSA sprzedały razem 8,7 mln aut. Wielka trójka – Volkswagen, Renault/Nissan/Mitsubishi oraz Toyota – sprzedają po ok. 2 mln aut więcej.

Grupa PSA rozrasta się i jest zdecydowanie na fali wznoszącej, niedawno kupiła od koncernu General Motors Opla. Z kolei FCA, powstała w 2014 roku z połączenia Fiata i Chryslera, od dłuższego czasu szuka inwestora.

Poprzednie negocjacje o połączeniu skończyły się dla FCA fiaskiem. W maju media obiegła wiadomość, że włosko-amerykański koncern FCA złożył Francuzom z Renault (działającym w sojuszu z Nissanem i Mitsobishi) propozycję połączenia. Potem Włosi się wycofali, a to dlatego, że twarde warunki stawiał rząd Francji, udziałowiec Renault. 6 czerwca koncern FCA oficjalnie podał, że wycofuje się ze złożonej Grupie Renault oferty. Jak podkreślono w komunikacie, włosko-amerykański koncern nadal był przekonany, że złożona propozycja fuzji została dobrze przygotowana i przyniosłaby korzyści obu stronom. „Jednak jest jasne, że we Francji nie ma w tej chwili klimatu politycznego, by takie połączenie mogło się udać” –– czytamy w opublikowanym wówczas komunikacie.

FCA ma w swoim portfolio takie marki jak: Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, Lancia, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks, Iveco i Irisbus.

Czytaj też:
Katastrofa Alfy Romeo. Co się dzieje?