Blisko połowa Polaków przyznaje, że samochód stanowi dla nich wyznacznik statusu społecznego. Przy wyborze zwracamy uwagę nie tylko na cenę, parametry czy wygląd. Myślimy również o tym, co nasz samochód powie innym o nas samych. W ten sposób marka i model stają się istotnym dopełnieniem naszej osobowości – naszą wizytówką na czterech kołach, za pomocą której możemy przedstawić się jako miłośnicy komfortu, nowoczesności czy szybkiej jazdy.
Z czym najczęściej kojarzą nam się popularne marki samochodów? Zobaczcie wyniki badania, w którym wzięło udział 1015 osób z całej Polski, przeprowadzonego przez Europejski Fundusz Leasingowy.
Podstawę badania stanowiła internetowa ankieta, w której poproszono respondentów o wskazanie maksymalnie trzech marek, które kojarzą im się z konkretną cechą. Zapytano o skojarzenia z niezawodnością, bezpieczeństwem, elegancją, komfortem, szybką jazdą, nowoczesnością, rodziną i autem służbowym. Do każdej z nich badani mogli dopasować 3 z 16 marek: Audi, Alfa Romeo, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Toyota, Škoda, Volkswagen i Volvo.
Niezawodność – Toyota
Walka o miano najbardziej niezawodnych producentów na rynku od lat odbywa się przede wszystkim pomiędzy markami z Japonii i Niemiec. Nie inaczej było tym razem. Ostatecznie najczęściej kojarzoną z niezawodnością marką okazała się Toyota, którą wskazał co piąty respondent. Jej samochody każdego roku zajmują mocne pozycje w najważniejszych światowych rankingach najmniej awaryjnych samochodów (m.in. TÜV czy Consumer Reports). Na skojarzenia mogły też wpłynąć hasła o „legendarnej niezawodności”, którymi Toyota promuje swoje nowe modele w spotach radiowych i telewizyjnych. Na drugi stopień podium wjechało Volvo, które w oczach Polaków jest dziś wiceliderem niezawodności. Potem był Volkswagen (12,3 proc. wskazań), Mercedes (11,2 proc.). A piątkę zamknęła Honda.
Bezpieczeństwo – Volvo
Tutaj bezkonkurencyjne okazało się Volvo: z bezpieczeństwem szwedzką markę wiąże aż co czwarty badany. To żadna niespodzianka, bo Szwedzi już od dawna uchodzą w tej dziedzinie za pionierów. Dość wspomnieć, że powszechnie montowane dziś w każdym samochodzie trzypunktowe pasy bezpieczeństwa to wynalazek inżyniera Volvo Nilsa Bohlina. Producent ma nawet specjalny zespół, który analizuje każdy wypadek z udziałem samochodów Volvo na szwedzkich drogach – wszystko po to, by uczynić swoje samochody jeszcze bezpieczniejszymi. W dalszej kolejności z bezpieczeństwem najczęściej kojarzymy Mercedesa (15,2 proc. wskazań), każdego roku notującego wysokie oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP, oraz Toyotę (12,5 proc.) – wdrażającą właśnie drugą generację swojego systemu Toyota Safety Sense, obejmującego m.in. technologie zapobiegające kolizjom czy rozpoznające najważniejsze znaki.
Rodzina – Skoda
Mogłoby się wydawać, że bezpieczeństwo to jedna z najważniejszych cech, jakich szukamy przy wyborze rodzinnego samochodu. Mimo to zestawienia dla obu cech wyglądają zupełnie inaczej.
Wygląda na to, że dużo większą wagę przykładamy do równoważenia domowego budżetu. Podium w tej kategorii zdominowały bowiem marki z tańszych segmentów: Škoda, Volkswagen i Opel. Volvo, marka najczęściej kojarzona z bezpieczeństwem, w przypadku aut rodzinnych zajmuje dopiero 4. miejsce. Tuż za nim w pierwszej piątce znalazło się też miejsce dla Toyoty.
Komfort
Z komfortem kojarzymy przede wszystkim niemieckie marki. W pierwszej piątce w tej kategorii aż cztery miejsca trafiły do samochodów zza zachodniej granicy. Niemal bezkonkurencyjny okazał się tu Mercedes, którego z wygodą kojarzy co czwarty badany. Z przestronnych, naszpikowanych wygodnymi rozwiązaniami wnętrz znane są również Audi (14,1 proc. wskazań) i BMW (10,7 proc.), choć tę ostatnią markę z podium wypycha słynące z ergonomii Volvo. Komfort nie jest jednak zarezerwowany wyłącznie dla marek premium, co udowadnia wynik Volkswagena (7,2 proc.).
Elegancja
W kategorii badającej skojarzenia z elegancją respondenci byli wyjątkowo zgodni: blisko co trzeci z nich postawił na Mercedesa. Przyzwyczailiśmy się już, że samochody niemieckiej marki ociekają luksusem i elegancją. Podium w tej kategorii zdominowali niemieccy producenci. Tuż za Mercedesem znajdziemy bowiem Audi (17 proc. wskazań) i BMW (13,2 proc.). W pierwszej piątce najbardziej eleganckich marek według Polaków znalazły się również Volvo (11,1 proc.) oraz Alfa Romeo (10,4 proc.).
Szybka jazda
W najbardziej sportowej kategorii badania BMW nie miało sobie równych. Z szybką jazdą kojarzy tę markę niemal co trzeci respondent. Drugie w zestawieniu jest Audi, które z szybką jazdą kojarzy co piąta osoba. Tuż za nimi na podium uplasowała się Honda, silnie kojarzona ze sportami motoryzacyjnymi zarówno na czterech, jak i dwóch kółkach.
Nowoczesność
Wśród marek najczęściej kojarzonych z nowoczesnością różnice są bardzo niewielkie. Co siódma osoba wskazała na Toyotę. Za nowoczesne uznajemy też niemieckie marki premium: Mercedesa, Audi i BMW.
Samochód służbowy
Które marki kojarzymy z samochodami służbowymi? Przede wszystkim Škodę – wskazał ją blisko co trzeci badany. Z firmowym autem często wiążemy też takie marki jak Volkswagen, Opel, Toyota i Ford. Co ciekawe, ta piątka pokrywa się z czołówką rankingu najpopularniejszych samochodów służbowych regularnie aktualizowanego przez Fmleasing.pl. Wśród aut najczęściej leasingowanych przez firmy znalazły się dwa modele Škody: Octavia i Fabia, Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus oraz Toyota Yaris.Czytaj też:
Prezesem Astona Martina będzie Niemiec z Mercedesa-AMGCzytaj też:
Zamożni Polacy znowu zaczęli kupować drogie samochody