Samochody dla Boomerów i Millenialsów. Które wybierają starsi, a które młodzi?

Samochody dla Boomerów i Millenialsów. Które wybierają starsi, a które młodzi?

Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu
Kobieta w okluarach za kierownicą samochodu Źródło: Shutterstock / pathdoc
Jakie auto wybrałby dziadek, a jakie wnuczek? Na co w samochodzie zwraca uwagę Millenials, a na co Boomer? Są badania, jak z wiekiem zmienia się spojrzenie Polaków na cztery kółka.

W nowym badaniu Europejski Fundusz Leasingowy sprawdził, w jaki sposób na samochody patrzą cztery pokolenia Polaków.

Polacy to pasjonaci

Wynika z niego, że samochody to pasja Polaków: aż 6 na 10 badanych posiadających prawo jazdy uważa się za miłośników motoryzacji. Zgodnie przyznają to niemal wszystkie pokolenia kierowców, choć odsetek miłośników czterech kółek nieznacznie spada wraz z wiekiem.

Tylko wśród Baby Boomersów, czyli najstarszych respondentów, autami pasjonuje się mniej niż połowa respondentów (45,5 proc.). W tej grupie wiekowej na pytanie „Czy uważasz się za miłośnika motoryzacji?” najwięcej jest odpowiedzi „raczej nie” lub „zdecydowanie nie” – jedną z nich wybrał, blisko co trzeci badany urodzony przed 1965 rokiem.

Blisko 80 proc. polskich kierowców twierdzi, że uwielbia samochody, bo dają im poczucie wolności. Nie ma tu wyraźnych różnic między poszczególnymi pokoleniami. Znacznie częściej Polacy kojarzą auta ze swobodą przemieszczania się i niezależnością niż z dodatkowymi obowiązkami czy wydatkami. Mimo to, blisko co trzeci kierowca w wieku ponad 40 lat przyznaje, że z samochodu korzysta rzadko – wtedy, gdy musi coś załatwić. To emocjonalne podejście do czterech kółek odzwierciedla również fakt, że ponad połowa respondentów w każdej z czterech grup wiekowych uważa swoje samochody za coś więcej niż tylko środek transportu czy narzędzie pracy.

Co ciekawe, im młodsi Polacy, tym mocniej przywiązują się do swoich aut. Ze stwierdzeniem: „Samochód jest dla mnie niczym dobrym kompan, lubię spędzać w nim czas” zgadza się 8 na 10 kierowców z Pokolenia Z, ale już tylko 5 na 10 Baby Boomersów.

Jakich cech szukają w samochodach Polacy?

Dla wszystkich pokoleń kierowców najważniejsze jest bezpieczeństwo. W pozostałych kwestiach widać jednak różnice. Starszym respondentom zależy przede wszystkim na tym, by auto było niezawodne i tanie w utrzymaniu. Młodsi częściej niż na oszczędność czy bezawaryjność zwracają uwagę na takie cechy, jak wygląd samochodu, jego moc oraz wygoda, jaką oferuje. Te dwa podejścia widać również w kwestii wyboru dodatkowego wyposażenia. Dla Pokoleń Y i Z duże znaczenie ma muzyka w aucie: zapytani o to, jakie akcesoria powinny się w nim znaleźć, częściej niż starsi kierowcy wskazują na sprzęt do odtwarzania muzyki oraz dobry zestaw audio. Pokolenie X oraz Baby Boomers zwracają za to większą uwagę na dodatkowe poduszki powietrzne oraz pokładową nawigację GPS.

Bez klimy nie ma jazdy

Dla co dziesiątej osoby urodzonej przed 1980 rokiem ważny jest również wideorejestrator. W jednym polscy kierowcy są jednak zgodni: kluczowym elementem dodatkowego wyposażenia samochodu jest klimatyzacja. W badaniu wskazał ją średnio co piąty respondent.

Niezależnie od wieku, Polacy uważają też, że przy wyborze auta istotna jest jego marka. Co ciekawe, w niemal wszystkich grupach wiekowych (wyjątkiem jest tutaj najmłodsze pokolenie) większą uwagę zwracają na to kobiety niż mężczyźni.

Jak pokazało badanie CBOS z 2018 r., w ostatnich latach rośnie świadomość ekologiczna Polaków. Jak wpływa to na nasz stosunek do samochodów? Blisko połowa respondentów nie wiąże czterech kółek z zagrożeniem dla środowiska, dostrzegając m.in. ekologiczne alternatywy w postaci samochodów elektrycznych. Wyjątkiem są tu jedynie respondenci z Pokolenia X, wśród których aż 45 proc. twierdzi, że auta mogą mieć negatywny wpływ na otoczenie.

Fundusz spytał także respondentów, co sprawia, że rezygnują z samochodu? W badaniu wzięły bowiem udział również osoby, które obecnie nie posiadają własnego pojazdu. Wśród nich 1 na 5 respondentów na co dzień wybiera inne środki transportu, np. autobus, tramwaj lub rower. Co stoi za tą decyzją? M.in. wysokie koszty utrzymania auta – tak deklaruje co piąty przedstawiciel Pokolenia Z, co szósty Millenials i co czwarty Boomer. Najmłodsi Polacy najczęściej przyznają, że nie stać ich na zakup samochodu. 40- i 50-latkowie rezygnują z auta również dlatego, że nie chcą tracić czasu na szukanie miejsca parkingowego. Alternatywą dla własnego samochodu jest dla nich też auto służbowe. Dla blisko co dziesiątej osoby z Pokolenia X, która nie posiada samochodu, problemem są korki. Kierowcy z tej generacji najczęściej decydują się na pożyczenie lub wynajem samochodu w razie potrzeby (robi tak 9 proc.), podczas gdy w podobnej sytuacji Polacy w wieku 55+ częściej proszą o pomoc innych, np. rodzinę lub przyjaciół.

Odpowiedzi respondentów zostały uporządkowane według wieku respondentów z podziałem na cztery pokolenia:

  • Baby Boomers – osoby 55+, urodzone pomiędzy 1946, a 1964 rokiem
  • Pokolenie X – dzisiejsi 40- i 50-latkowie, urodzeni w czasach PRL, pomiędzy 1965, a 1980 rokiem
  • Pokolenie Y, czyli Millenialsi – urodzeni pomiędzy 1981, a 1995 rokiem
  • Pokolenie Z – dzisiejsi 20-latkowie, urodzeni w drugiej połowie lat 90. XX wieku i po 2000 roku

Czytaj też:
Polski rynek straci fortunę. Ta branża polega bowiem na eksporcie

Opracował:
Źródło: EFL