Polski samochód elektryczny Izera. „Ten projekt nie ma większych szans na powodzenie rynkowe”

Polski samochód elektryczny Izera. „Ten projekt nie ma większych szans na powodzenie rynkowe”

Dodano: 
Polski samochód elektryczny Izera
Polski samochód elektryczny Izera / Źródło: EMP
28 lipca zadebiutowała nowa polska marka motoryzacyjna Izera. Jej właściciel ElectroMobility Poland pokazał dwa modele hatchbacka i SUV-a. To była wiadomość dnia. Dziś (29 lipca) eksperci zaczęli wylewać na głowy entuzjastów kubły lodowatej wody.

Wczoraj większość ekspertów przyznała, że auta Izery – oba – są ładne, dobrze zaprojektowane i ciekawe. Przetrawienie informacji o polskiej marce zajęło ekspertom nieco czasu, ale już dziś – 29 lipca – odważnie piszą, co sądzą.

Głos zabrało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Urodę projektu doceniło, na stronie biznesowej nie zostawiło suchej nitki.

Ekspert od rynku samochodów elektrycznych z Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych Jan Wiśniewski napisał obszerny artykuł, w którym wyjaśnia, dlaczego Izera nie ma szans. Podsumowuje go jedno zdanie: „Na dzisiaj, koncepcja polskiego samochodu elektrycznego wydaje się być projektem w równej mierze ambitnym, jak i nie mającym większych szans na powodzenie rynkowe – pisze Wiśniewski.

Ekspert wyjaśnia: „Nawet przy ryzykownym założeniu, że Polacy zrezygnują z elektrycznych Volkswagenów, Renault, Nissanów czy Hyundaiów, żeby kupić polski produkt, krajowy rynek sam w sobie nie „wykarmi” producenta samochodów należących do popularnych segmentów. O ile nawet oba pojazdy będą oferowane za granicą, podkreślany przez ElectroMobility Poland (i bardzo z resztą naciągany) aspekt pochodzenia pojazdu w innych krajach nie będzie żadnym atutem, z uwagi na fakt, że polska motoryzacja w kontekście samochodów osobowych zapewne kojarzy się bardziej ze słynnym testem Poloneza od Jeremy’ego Clarksona niż z chlubnymi tradycjami technologicznymi. Argumenty, że pojazdy marki Izera są „rodzinne” i „asertywne” (wg jednego z projektantów) to za mało, żeby przebić ofertę innych producentów – miażdży entuzjazm ekspert PSPA.

Wiśniewski kończy ostrzeżeniem: „Dyson [gigant produkujący sprzęt AGD – przyp. Red.], po podjęciu decyzji o zakończeniu inwestycji w EV, ogłosił, że nastąpiło to na tyle wczesnym etapie rozwoju projektu, że nie będzie miało większego wpływu na finanse i działalność operacyjną koncernu. Niestety, mimo optymistycznych zapowiedzi, realia rynkowe każą zakładać, że to optymalna droga również w przypadku spółek będących właścicielami ElectroMobility Poland” – pisze Jan Wiśniewski z PSPA.

Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland należy w równych częściach do 4 gigantów polskiej energetyki – Enei, Energi, PGE i Tauronu.

Czytaj także:
10 najważniejszych informacji na temat polskiego samochodu elektrycznego
Czytaj także:
Polski samochód elektryczny. Jaka będzie pojemność baterii, wymiary i osiągi?

Galeria:
Polski samochód elektryczny Izera
Opracował:
Źródło: PSPA

Czytaj także