Motocykliści podczas wypadków giną częściej. Ale nie ze swojej winy

Motocykliści podczas wypadków giną częściej. Ale nie ze swojej winy

Wypadek motocyklowy (zdj. ilustracyjne)
Wypadek motocyklowy (zdj. ilustracyjne) Źródło:Pixabay / fsHH
Policja ostrzega motocyklistów i rowerzystów, zwłaszcza w takie dni jak teraz – ciepłe, słoneczne i zachęcające do podróży. Dlaczego? Bo miłośnicy jednośladów giną najczęściej, jeśli już mają wypadek.

Jednoślady zyskują coraz większą popularność. Motocykl i rower to nie tylko codzienny środek transportu, którym można poruszać się do pracy lub na zajęcia, ale również świetny sposób na spędzenie wolnego czasu. Weekendowe wycieczki, wyjazdy poza miasto połączone ze zwiedzaniem, są dużą atrakcją dla podróżujących i mogą dostarczyć niezapomnianych wrażeń.

Policja przypomina, że trzeba pamiętać, że niezależnie w jakim celu korzysta się z roweru czy motocykla, to poruszając się tymi pojazdami, należy się do grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Statystyki są w tym roku lepsze, ale to z powodu pandemii COVID-19. Od 1 stycznia do 31 lipca 2020 roku w 1226 wypadkach z udziałem motocyklistów śmierć poniosło 150 osób, a 1105 zostało rannych. W stosunku do tego samego okresu roku 2019 odnotowano mniej wypadków o 343, zabitych o 18, rannych o 330. Jednakże statystyki z ostatnich tygodni wskazują, że niemal każdego dnia dochodzi do groźnego zdarzenia z udziałem motocyklisty.

Do około 50 proc. wypadków, w których poszkodowani są motocykliści lub ich pasażerowie, przyczyniają się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. W znacznej mierze wypadki te powstają z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu.

Natomiast najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów są:

  • nadmierna prędkość,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości,
  • nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu.

Kolejną grupą niechronionych uczestników ruchu są rowerzyści. Od początku roku do 31 lipca 2020 uczestniczyli oni w 2075 wypadkach, w których zginęło 127 osób, a 1891 zostało rannych. W stosunku do tego samego okresu roku 2019 odnotowano mniej wypadków o 334, liczba rannych spadła o 297, jednak wzrosła liczba zabitych o 4.

Podobnie jak w przypadku motocyklistów do większości zdarzeń z udziałem rowerzystów dochodzi głównie z winy kierujących samochodami osobowymi, przede wszystkim z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego wyprzedzania.

Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
  • nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu.

Czytaj też:
Ponad 130 tys. powypadkowych samochodów z Ameryki Północnej jeździ po Polsce