Czy zbyt wolna jazda samochodem jest zła? Co to znaczy „odpowiednia prędkość”?

Czy zbyt wolna jazda samochodem jest zła? Co to znaczy „odpowiednia prędkość”?

Korek drogowy na horyzoncie
Korek drogowy na horyzoncie Źródło: SBJR
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu jest najczęstszą przyczyną wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z winy kierujących. Wielu kierowców uznaje, że odpowiednia prędkość to taka, którą na danym odcinku dopuszczają przepisy. Czy na pewno?

Nie do końca, bo w rzeczywistości należy wziąć pod uwagę również warunki atmosferyczne, natężenie ruchu drogowego, stan nawierzchni, masę i rozmiar użytkowanego pojazdu czy własną dyspozycję i umiejętności.

Czy jeżeli na danym odcinku maksymalna dozwolona prędkość wynosi 70 km/h, to właśnie tyle powinien pokazywać nasz licznik? Niekoniecznie. Kierowca ma obowiązek przestrzegać przepisów drogowych, ale jednocześnie zachować zdrowy rozsądek i dostosować prędkość do panujących warunków. Nieprzestrzeganie tej zasady przez kierowców w 2019 r. przyczyniło się do śmierci aż 770 osób – to ponad 1/3 wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z winy kierujących pojazdami.

„Niebezpieczna” pogoda

Bardzo ważne jest dostosowanie prędkości do panujących warunków atmosferycznych.

– Wilgotna, śliska nawierzchnia czy widoczność ograniczona z powodu mgły lub deszczu powinna skłonić każdego kierowcę do zdjęcia nogi z gazu. W przeciwnym razie kierujący może zbyt późno zareagować na nagłe zagrożenie na drodze – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Duży ruch? Nie szarżuj!

Rozwinięcie prędkości dopuszczonej przez przepisy może uniemożliwiać również duże natężenie ruchu. Z tego powodu na autostradzie w niektórych sytuacjach nie będzie można jechać z prędkością 140 km/h. Jeżeli miałoby to prowadzić do niezachowania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu lub niebezpiecznego wyprzedzania, zdecydowanie lepiej zdjąć nogę z gazu.

Droga drodze nierówna…

Kierowca powinien zwracać również uwagę na stan nawierzchni, a także kształt drogi. Koleiny czy ostry zakręt to znak, że należy zwolnić. Uważać trzeba też na wąskiej drodze, gdy istnieje ryzyko, że będzie nam trudno minąć się z samochodem jadącym z naprzeciwka.

Czym jedziesz?

Nie każdym pojazdem możemy poruszać się równie szybko. Im większy i cięższy pojazd, tym większą ostrożność należy zachować. Latem wiele osób przemieszcza się kamperami, przewozi na dachu rowery czy po prostu prowadzi samochód obciążony bagażami. W takiej sytuacji dobierając prędkość, trzeba pamiętać o wydłużeniu naszej drogi hamowania i gorszych właściwościach aerodynamicznych pojazdu.

Osobista dyspozycja kierowcy

Każdorazowo przed ruszeniem w drogę kierowca powinien ocenić, czy jest w stanie prowadzić samochód. Czynniki ryzyka to np. choroba czy przyjmowanie niektórych leków. Czasem z konieczności prowadzimy samochód, na przykład będąc pod wpływem silnych emocji czy zmęczeni upalnym dniem. W takiej sytuacji prędkość, z którą się poruszamy, powinna uwzględniać nasze słabsze samopoczucie.

Nie należy również przeceniać swoich umiejętności – kierowcy z małym doświadczeniem lub ci, którzy usiedli za kierownicą po długiej przerwie, powinni zachować szczególną ostrożność.

Zbyt wolno – też źle

Jednocześnie należy pamiętać, że prędkość, z jaką się poruszamy, nie powinna znacząco odbiegać od dozwolonej na danym odcinku, jeżeli nie występują jakieś szczególne okoliczności, które by to uzasadniały. W przeciwnym razie możemy wpływać na zaburzenie płynności ruchu oraz skłaniać innych kierujących do ryzykownego wyprzedzania czy bardziej agresywnej jazdy.

Czytaj też:
Uwaga, roboty drogowe. Jak jechać bezpiecznie i bez stresu?
Czytaj też:
Czy odpoczynek w podróży autostradą co dwie godziny wystarczy?