Tylko leasing. Na nim będzie się opierać finansowanie w branży motoryzacyjnej

Tylko leasing. Na nim będzie się opierać finansowanie w branży motoryzacyjnej

Elastyczność ubezpieczycieli

Jak wskazują eksperci, na skutek technologicznej rewolucji w motoryzacji oferta ubezpieczeniowa zmieni się w kilku aspektach. Największy wpływ na jej kształt będzie miał rozwój samochodów autonomicznych, jak również ekspansja carsharingu. Samochody autonomiczne oraz systemy wspomagania kierowcy (ADAS) spowodują zmniejszenie liczby wypadków, a więc wpłyną na niższą częstotliwość wypłaty odszkodowań. Z drugiej strony wyższa jednostkowa wartość samochodu, spowoduje większą wartość średniej wypłaty. Współdzielone pojazdy zmienią podejście do wyceny ubezpieczenia. Z jednej strony segment ten nie będzie mógł dostarczyć ubezpieczycielom danych historycznych konkretnego kierowcy dla ewentualnych potrzeb oceny ryzyka, z drugiej jednak strony siła negocjacyjna operatora floty ubezpieczającego setki lub tysiące pojazdów będzie znacznie większa. Jednocześnie systemy elektroniczne pozwolą na ograniczenie nadużyć przy wypłacie odszkodowań. Dalekosiężne konsekwencje mogą mieć systemy telemetryczne i ubezpieczenia w systemie pay-as-you-drive (wysokość ubezpieczenia zależna od faktycznego przebiegu) oraz pay-how-you-drive (ubezpieczenie zależne od sposobu jazdy kierowcy). – Będzie to miało duże znaczenie w relacjach pomiędzy klientami a ubezpieczycielami. Prawdopodobnie sposób, w jaki użytkujemy nasze auta się zmieni, a co za tym idzie zmieni się nasze podejście do zawierania umów długoterminowych z ubezpieczycielami. Stąd też przewidujemy rozwój produktów mikro-ubezpieczeniowych, w przypadku których umowa ulegnie znacznemu skróceniu – mówi Przemysław Szczygielski i dodaje – Oznacza to przede wszystkim, że firmy ubezpieczeniowe będą musiały być znacznie bardziej elastyczne niż dotychczas.

Na zmiany w segmencie ubezpieczeń motoryzacyjnych wpływ będą miały także zmieniające się ceny aut, a także nowinki technologiczne, takie jak choćby alternatywne układy napędowe. Niewykluczone więc, że już niebawem będzie można nabyć polisę ubezpieczeniową dotyczącą np. żywotności baterii do auta elektrycznego.

Raport Deloitte przewiduje także integrację modeli płatności, która będzie miała znaczenie w rozwoju modelu mobilności. Dla sektora automotive oznacza to dostęp do danych klientów oraz pozwoli zaoszczędzić koszty.