6 mln Polaków ryzykuje. Czy zmiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

6 mln Polaków ryzykuje. Czy zmiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Zimowe opony
Zimowe opony Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Ostatnie dni dały się we znaki kierowcom, mróz ścisnął w całej Polsce, a i śnieg pokrył cały kraj. Ci, którzy opon nie zmienili, ponieważ ostatnie lata przyzwyczaiły ich do jesiennej aury zimą, są w kłopotach. Może więc czas na zmiany w prawie i zapisanie w nim obowiązku zmiany opon?

Tak właśnie postuluje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, jednocześnie przedstawiając argumenty. „Bez jasnego obowiązku w przepisach nie zmniejszymy liczby wypadków zimą” – mówią eksperci związku.

Polska w ogonie Europy

PZPO przypomina, że w 29 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych lub całorocznych, ustawodawca precyzuje okres lub warunki obowiązywania takich przepisów. W większości są to konkretne daty kalendarzowe – takie regulacje są aż w 16 krajach. Jedynie 2 kraje mają ten obowiązek określony warunkami na drodze. Określenie dat wymogu jest w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem – to jasny i precyzyjny przepis, nie pozostawiający żadnych wątpliwości.

Obowiązek jazdy na oponach zimowych w Europie

„Takie regulacje powinny być wprowadzone także w Polsce od 1 grudnia do 1 marca. Aż 82 proc. kierowców oczekuje, że ustawodawca wreszcie uchwali wymóg opon z homologacją zimową” – czytamy w ekspertyzie PZPO.

Ryzyko na letnich jest ogromne

– Dlaczego wprowadzenie takiego wymogu zmienia wszystko? Bo kierowcy mają jasno określony termin i nie muszą się zastawiać czy już wymieniać opony, czy jeszcze nie. W Polsce taki termin pogodowy to 1 grudnia. Od tego czasu wg danych wieloletnich IMGW już na całym terenie kraju temperatury są poniżej 5-7℃ – a to granica, gdy kończy się dobra przyczepność opon letnich. Nawet jeśli kilka dni temperatury będą w okolicach 10-15℃ – to nowoczesne opony zimowe, a tym bardziej całoroczne, będą mniejszym ryzykiem przy kolejnym spadku temperatury – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Obowiązek zmniejszyłby śmiertelność

W krajach, gdzie obowiązuje wymóg opon z homologacją zimową nastąpiła średnio 46 proc. redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych – takie są wnioski ze studium Komisji Europejskiej wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem. Ten raport udowodnił także, że wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3 proc. – a jest to tylko uśredniona wartość, bo są kraje, które odnotowały spadek liczby wypadków o 20 proc. We wszystkich krajach, które mają obowiązek jazdy na oponach zimowych, rozumie się przez to także opony całoroczne z homologacją zimową (symbol płatka śniegu na tle góry).

Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej z takim klimatem, gdzie przepisy nie przewidują wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w warunkach jesienno-zimowych. Z badań potwierdzonych obserwacjami warsztatowymi wynika, że aż 1/3 – czyli około 6 milionów kierowców – jeździ zimą na oponach letnich.

Czytaj też:
Ulubiony crossover Polaków w wersji „czarna czerń”

Źródło: PZPO