Audi bez Quattro? Wszystko o R8 V10 z napędem na tył

Audi bez Quattro? Wszystko o R8 V10 z napędem na tył

Dodano: 
Audi R8 V10 RWD
Audi R8 V10 RWD / Źródło: Audi
Cztery pierścienie wyszły naprzeciw tradycjonalistom, którzy wyżej cenią sobie niższą masę i łatwiejszy dostęp do ślizgania się niż pewność napędu na obie osie. Audi R8 V10 z napędem na tylną oś staje się stałym elementem oferty firmy z Ingolstadt.

Audi R8 V10 RWD
Audi R8 V10 RWD produkowane jest w dużej mierze ręcznie, w zakładzie produkcyjnym Audi Böllinger Höfe. Na europejskim rynku nowy model pojawi się na początku roku 2020.

Audi R8 V10 RWD
Standardowo Audi R8 V10 RWD wyposażone jest w czarne, 19-calowe, kute felgi z oponami w rozmiarze 245/35 w przodzie i 295/35 z tyłu. Na życzenie dostępne są też felgi 20-calowe ze sportowymi oponami. Wpływają one na dynamikę pojazdu, jego przyczepność i hamowanie przy dużych obciążeniach. Obciążenia rozkładają się na obie osie w stosunku 40:60. Wersja Coupé bez dodatkowych elementów i bez kierowcy waży 1595 kg. Rezygnacja z wału napędowego, wielopłytkowych sprzęgieł i mechanizmu różnicowego przedniej osi sprawiła, że tylnonapędowe R8 jest o około 65 kg lżejsze niż R8 AWD. R8 Spyder V10 RWD waży 1695 kg i jest o ok. 55 kg lżejsze od R8 Spyder V10 Quattro.

Audi R8 V10 RWD
Audi R8 V10 RWD Coupé od 0 do 100 km/h rozpędza się w 3,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 320 km/h. Takie same wartości dla wersji Spyder to odpowiednio 3,8 sekundy i 318 km/h. W Audi R8 V10 RWD, jeśli aktywowany jest tryb sportowy oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, zestrojenie zawieszenia oraz systemy wspomagania kierowcy pozwalają na wejście w kontrolowany poślizg.

Audi R8 V10 RWD
Sercem sportowego samochodu jest ten sam silnik 5,2 FSI, co w wersji Quattro. Jednostkę napędową Audi R8 V10 RWD zamontowano za przedziałem pasażerskim. Wolnossący silnik V10 brzmi jak żaden inny, zaskakuje błyskawicznymi reakcjami oraz ogromnym momentem obrotowym. 5.2 FSI ma moc 540 KM i przy prędkości obrotowej 6500 obr./min. osiąga maksymalny moment obrotowy 540 Nm. Moment przenoszony jest na tylną oś za pośrednictwem siedmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów S-Tronic oraz mechanicznie blokowanego dyferencjału.

Audi R8 V10 RWD
Panele przykrywające boczne wloty powietrza Audi R8 V10 RWD podkreślają wyjątkowość modelu. Górny panel utrzymany jest w błyszczącym czarnym kolorze, a dolny pomalowany jest tą samą barwą co całe nadwozie. Przedni spojler, nakładki na progi oraz dyfuzor, standardowo polakierowano w błyszczącej czerni. W środku fotel kierowcy i fotel pasażera pokryte są skórą i Alcantarą. Przed pasażerem umieszczono błyszczące logo „RWD”. Chyba po to, żeby jego strach był jeszcze większy...

Audi R8 V10 RWD
Wloty powietrza oraz splitter w przodzie pojazdu, a zwłaszcza grill wylotu powietrza w tyle, są teraz szersze. Dyfuzor, po którego bokach znajdują się dwie okrągłe rury wydechowe, został przesunięty w górę. Filtr powietrza umieszczony w komorze silnika ma nową pokrywę, która może być wykonana z tworzywa sztucznego lub z włókna węglowego.

Audi R8 V10 RWD
W tylnonapędowym sportowym aucie przeprojektowano stylistykę zewnętrzną, tak by stał się bardziej efektowny. Nowe cechy stylistyczne podkreślają charakter Audi R8 V10 RWD. Samochód dostępny jest w wersjach Coupé i Spyder. Osłona chłodnicy Singleframe jest w nim szersza i bardziej płaska. Szczeliny na łączeniu osłony i maski silnika nawiązują do ikony marki, modelu Audi Sport Quattro.
Audi RS7 Sportback
Nowe RS 7 Sportback standardowo wyposażane jest w 21-calowe felgi z aluminium w stylistyce 10-ramiennej turbiny i w opony w rozmiarze 275/35. Dodatkowo Audi Sport oferuje opcjonalne 22-calowe felgi RS w stylistyce turbiny 5-V z oponami 285/30. Zaciski układu hamulcowego RS z wentylowanymi od wewnątrz i perforowanymi tarczami (420 mm z przodu i 370 mm z tyłu) w wersji standardowej polakierowane są na czarno, a na życzenie mogą być czerwone. Na opcjonalnych hamulcach ceramicznych RS zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie. W tym przypadku tarcze mają średnicę 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

Audi RS7 Sportback
Kierowca, za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select może określić charakter swojej jazdy. W systemie dostępnych jest sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i personalizowane, oferowane tylko dla modeli typu RS tryby RS1 i RS2, które można włączyć bezpośrednio przyciskiem RS Mode na kierownicy. System zarządza silnikiem i skrzynią biegów, wspomaga układ kierowniczy, zawieszenie, dynamiczny układ czterech kół skrętnych, sportowy mechanizm różnicowy Quattro, klapy w układzie wydechowym oraz sposób działania automatycznej klimatyzacji. W trybie RS2 można jednym naciśnięciem przycisku przełączyć elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) na tryb sportowy.

Audi RS7 Sportback
Moc wytwarzana przez silnik 4.0 TFSI przepływa przez standardową ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów Tiptronic z nowym programem maksymalnego przyspieszenia (launch control) do stałego napędu na cztery koła Quattro. Siły napędowe są tu rozprowadzane za pośrednictwem czysto mechanicznego międzyosiowego mechanizmu różnicowego na osie przednią i tylną w stosunku 40:60. Jeżeli dojdzie do poślizgu koła, większy moment obrotowy jest automatycznie przekierowywany na oś z lepszą przyczepnością. Nawet 70 procent mocy silnika może zostać przekierowanych na oś przednią i do 85 procent na oś tylną.

Audi RS7 Sportback
Dzięki układowi hybrydowemu mild hybrid (MHEV) z głównym układem elektrycznym o napięciu 48 V, jednostka 4.0 TFSI łączy maksymalne osiągi z wydajnością. Przy delikatnym przyspieszaniu, alternator-rozrusznik może odzyskać do 12 kW mocy i przekazać ją w postaci energii elektrycznej do akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca zwolni pedał gazu przy prędkości między 55 a 160 km/h, układ sterujący napędem wybierze jedną z dwóch opcji. W zależności od sytuacji i ustawień RS 7 Sportback odzyska energię lub będzie żeglował z wyłączonym silnikiem.

Audi RS7 Sportback
Jednostka napędowa 4.0 TFSI w nowym Audi RS 7 Sportback wytwarza 600 KM mocy i od 2100 do 4500 obr./min. rozwija moment obrotowy 800 Nm. RS7 Sportback od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Można ją zwiększyć do 280 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu i do 305 km/h dzięki pakietowi dynamicznemu plus.

Audi RS7 Sportback
W środku stylistyka łączy naprężone, muskularne powierzchnie z jasno zdefiniowanymi konturami. Jest mnóstwo miejsca dla kierowcy i pasażera. Górny wyświetlacz MMI Touch Response osadzono na powierzchni czarnego panelu w taki sposób, że praktycznie nie można dostrzec, w którym miejscu kończy się wyświetlacz, a zaczyna się jego otoczenie. Specjalne ekrany RS na Audi Virtual Cockpit dostarczają użytkownikowi informacji o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym, wydajności, temperaturze oleju, ciśnieniu doładowania, międzyczasach, przyspieszeniu i przeciążeniach. W wersji standardowej dostępne są fotele sportowe obite czarną skórą z przeszyciami w kształcie rombów i z wytłoczonym na oparciu fotela logo RS. Jeszcze bardziej sportowa opcja to fotele RS Sport pokryte perforowaną skórą Valcona z przeszyciami we wzorze plastra miodu i z wytłoczonym logo RS.

Audi RS7 Sportback
Audi RS 7 Sportback drugiej generacji to pięciomiejscowy samochód o szerszym nadwoziu oraz o lepszych osiągach uzyskanych dzięki zastosowaniu w nim układu mild hybrid. Jest zawieszone nisko, a sportowy charakter podkreślają poszerzone nadkola. Szerokość pojazdu przy przednich błotnikach wynosi 1950 mm, a dalej rozciąga się o dodatkowe 40 mm. Nowe RS 7 Sportback ma podobne do coupé linie tylko w czterech obszarach: na masce, dachu, przednich drzwiach i na tylnej klapie.
Nowe Audi RS6 Avant
Auto przyspiesza ostro, ale i ostro hamuje. Koła mają 22 cale, a tarcze hamulcowe mają 44 cm śrenicy i 10 tłoczkowe zaciski. Opcjonalnie dostępna jest tylna skrętna oś i dwa typy zawieszenia. Napęd za pośrednictwem quattro trafia na cztery koła, 60 proc. na tył i 40 proc. na przód, ale aż do 85 proc. momentu może trafiać na tył. Napęd przenosi konwencjonalna 8-biegowa automatyczna.

Nowe Audi RS6 Avant
Osiągi są na razie niepotwierdzone, ale wiadomo, że sprint do 100 km/h zajmuje tylko 3,6 sekundy. Do 200 km/h auto rozpędza się w 12 sekund. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Samochód może być wyposażony w opcjonalny pakiet dynamiczny, który zwiększa Vmax do 280 km/h lub w pakietem dynamiczny plus, wówczas Vmax to 305 km/h.

Nowe Audi RS6 Avant
Jeśli o momencie mowa, to nowe Audi RS6 Avant ma moment obrotowy 800 Nm, o 100 Nm większy niż u poprzednika. Całość dostępna jest w szerokim zakresie od 2100 do 4500 obr./min.

Nowe Audi RS6 Avant
Silnik w nowym RS6 Avant to jednostka 4.0 TFSI V8. 600 KM to nie wszystko, bo jednostka posiada układ mild-hybrid. Miękka hybryda pozwala na „żeglowanie”, czyli jazdę z wyłączonym silnikiem i wspomaga rozruch oraz dodaje momentu obrotowego.

Nowe Audi RS6 Avant
Poprzedni model RS6 Avant miał 560 KM. Jednak wersja Performance dodawała kolejnych 45 koni. Wóz można było więc zamawiać z silnikiem o mocu 605 KM. Nowy model ma 600 KM. Z czasem, wzorem BMW M5 (ma 600 KM, ale z pakietem Competition 625 KM), w wersji Performance moc zostanie zapewne podniesiona.

Nowe Audi RS6 Avant
Nie wiemy jeszcze wszystkiego, bo oficjalny debiut nastąpi na salonie we Frankfurcie. Nowe Audi RS6 Avant jest agresywnie stylizowane, powstało na bazie A6 nowej generacji i po raz pierwszy otrzymało zelektryfikowany silnik.

Źródło: Audi Sport

Czytaj także