Jak bardzo można poprawić coś, co jest dobre, na przykładzie flagowego coupé Lexusa

Jak bardzo można poprawić coś, co jest dobre, na przykładzie flagowego coupé Lexusa

Lexus LC Coupe
Lexus LC CoupeŹródło:Lexus
Twórcy flagowego coupé Lexusa LC od chwili stworzenia jego oryginalnej koncepcji dążyli do tego, by samochód prowadził się ostro. Zmiany wprowadzone w roku modelowym 2021 zapewniają szybsze reakcje oraz większą zwinność i stabilność prowadzenia. Ale jak udało się to inżynierom zrobić?

Lexus wprowadził zmiany w układzie zawieszenia, obniżając masę oraz poprawiając jakość prowadzenia. Szczegółowych zmian dokonano również w hybrydowym napędzie Multi Stage Hybrid oraz w 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów Direct Shift. Zmodyfikowano też układ kierowniczy Lexusa LC 500h, a hamulce dostrojono tak, aby kierowca mógł lepiej je wyczuć.

Zawieszenie to podstawa

Zmiany w przednim i tylnym zawieszeniu zmniejszyły masę nieresorowaną samochodu o około 10 kg, dzięki zastosowaniu kutego aluminium w dolnych wahaczach, cieńszych i pustych w środku stabilizatorów oraz nowego materiału o wysokiej wytrzymałości w sprężynach śrubowych. Same sprężyny zostały wzmocnione poprzez zwiększenie ciśnienia z 1200 do 1300 MPa.

Lexus LC Coupe

Modyfikacje zawieszenia zapewniły mu bardziej miękki i płynny skok, umożliwiając łagodniejsze i bardziej płynne prowadzenie. Elektroniczne amortyzatory w przednim zawieszeniu zostały przeprogramowane na dłuższy skok, a sztywność przednich i tylnych poduszek zoptymalizowana, zapewniając redukcję drgań wywoływanych nierównościami nawierzchni.

Skrzynia biegów

Do poprawienia krzywej momentu obrotowego, przenoszonego w modelu LC 500 za pośrednictwem 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów Direct Shift, Lexus wykorzystał systemy przetwarzające duże zbiory danych. Przy większej sile napędowej, generowanej wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, kierowca odczuwa bardzo wysoki moment obrotowy oraz płynne przyspieszenie.

Techniczne udoskonalenia zapewniają również płynniejsze przyspieszenie i pozwalają na automatyczną redukcję biegu na drugi (zamiast trzeciego), podczas hamowania przed wejściem w zakręt. Popracowano też nad zmianą biegów w celu szybszego wychodzenia z zakrętów.

Mocniejsze przyspieszenie dzięki baterii

Ulepszony LC 500h korzysta z nowego sterowania wysokonapięciowym, litowo-jonowym akumulatorem hybrydowym, które zwiększa użyteczny zakres działania baterii i pozwala na zwiększenie momentu obrotowego w silniku elektrycznym. Pomaga uzyskać mocniejsze przyspieszenie, zarówno podczas przemieszczania się ulicami miasta, jak i podczas jazdy krętymi drogami. Przykładowo, nawet przy umiarkowanym (30 proc.) nacisku na pedał przyspieszenia, moment obrotowy jest o 90 Nm wyższy, moc akumulatora wzrasta do 17 kW, podczas gdy prędkość pojazdu po 4,5 sekundy zwiększa się o dodatkowe 4 km/h.

Nowe hamulce

Lexus zastosował w modelu LC Coupé większe klocki hamulcowe o wyższym współczynniku tarcia. W układzie hamulcowym nadal są wykorzystywane wentylowane przednie i tylne tarcze z przeciwstawnymi, sześciotłoczkowymi, monoblokowymi aluminiowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi z tyłu. W ramach dopracowania szczegółów, zmieniono nawet powierzchnię pedału hamulca, dla zapewnienia większego obszaru kontaktu i bardziej naturalnych odczuć kierowcy.

Zastosowanie dodatkowych wzmocnień i mocowań zwiększyło sztywność osadzenia kolumny kierownicy, pomagając osiągnąć lepszą stabilność prowadzenia. Środki te obejmują wzmocnienie deski rozdzielczej i usztywnienie obszaru, w którym znalazły się wsporniki górnego i dolnego przegubu kolumny kierowniczej. Ponadto zmieniono także mocowanie fotela kierowcy i jego wsporników.

Dźwięk V8

Dźwięk generowany przez układ napędowy z silnikiem V8 odpowiada za jakość wrażeń z jazdy modelem LC 500. Dla uzyskania idealnego brzmienia, Lexus zmienił położenie zaworu przekierowującego drogę spalin w głównym tłumiku. Dzięki temu zabiegowi jego obecność jest odczuwalna w momencie rozruchu i przy wysokich obrotach silnika (od około 4000 obr./min.), a jednocześnie układ wydechowy jest cichy podczas spokojnej jazdy.

Czytaj też:
Cisza do potęgi „L”. Jest nowy Lexus UX 300e
Czytaj też:
Jakie drogie samochody Polacy najchętniej kupowali w 2019 roku?

Opracował:
Źródło: Lexus