Przełomowy model McLarena: hybrydowy Artura

Przełomowy model McLarena: hybrydowy Artura

McLaren Artura
McLaren Artura / Źródło: McLaren Artura
Takiego McLarena jeszcze nie było. Firma zrobiła pierwszy supersamochód z hybrydowym napędem. Nazywa się Artura.

Sercem modelu Artura jest nowy, podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów, mocy 585 KM i 585 Nm momentu obrotowego. Aluminiowa jednostka z systemem suchej miski olejowej jest kompaktowa i ultralekka, przy masie zaledwie 160 kg jest o 50 kg lżejsza i wyraźnie mniejsza od silnika McLaren V8.

Odlotowe osiągi

Z silnikiem V6 współpracuje kompaktowy elektryczny silnik tarczowy. Mniejszy, ale za to o większej gęstości mocy niż konwencjonalny elektryczny silnik radialny, jest w stanie wygenerować 95 KM i 225 Nm. Nowy model osiąga prędkość 100 km/h w w 3 sekundy, 200 km/h w 8,3 sekundy i 300 km/h w 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Dwusilnikowy układ napędowy scala w jedno dwusprzęgłowa skrzynia biegów stworzona specjalnie dla modelu Artura. Mimo iż układ przekładni wzbogacono o jeden stopień – by zoptymalizować podaż mocy i momentu obrotowego – w porównaniu z dotychczas wykorzystywaną skrzynią biegów McLarena, lekka skrzynia jest krótsza od poprzedniego modelu o 40 mm. Nie wymagała też montażu biegu wstecznego; silnik elektryczny obsługuje proces cofania obracając się w przeciwnym kierunku.

Hybryda plug-in do 30 km zasięgu

Jednostka elektryczna jest zasilana baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Bateria akumulatorowa jest chłodzona czynnikami chłodzącymi; układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na podłożu z włókien węglowych. Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych.

Model Artura zaprojektowano jako hybrydę plug-in, czyli z pełną opcją zasilania z sieci. 80 proc. naładowania baterii można osiągnąć zaledwie po 2,5 godz. ładowania z wykorzystaniem standardowego kabla zasilającego do pojazdów elektrycznych (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym sposób ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.

Kilka trybów jazdy, w tym jeden elektryczny

Kierowca może wybrać spośród czterech trybów pracy napędu, w tym e-tryb z napędem elektrycznym, zapewniający zasięg do 30 km bezemisyjnej jazdy. Tryb Comfort zapewnia maksymalny zasięg i maksymalną wydajność: silnik spalinowy jest wyłączany przy prędkościach poniżej 40km/h oraz podczas działania opcji start-stop, gdy silnik spalinowy wraca do pracy wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na prędkość i moc.

W trybach Sport i Track energia elektryczna jest podawana w rosnących dawkach z myślą o reakcji samochodu przy niższym momencie obrotowym i odpowiednim przyspieszeniu. Oddzielnie tryby obsługi samochodu regulują pracę układu tłumienia drgań i interwencje ze strony systemu elektronicznej kontroli stateczności pojazdu, z uwzględnieniem preferencji kierowcy i warunków na drodze.

Ile kosztuje McLaren Artura?

Na model Artura można już składać zamówienia w salonach McLarena. Pierwsze samochody trafią do klientów w trzecim kwartale 2021 roku. Na macierzystym rynku brytyjskim ceny modelu Artura w wersji standardowej zaczynają się od 185 500 funtów, tj. około 960 tys. zł. Dostępne są trzy dodatkowe wersje: Performance o estetyce sportowo-funkcjonalnej; TechLux, w wypadku której postawiono na luksus techniczny; Vision, o bardziej odważnym i awangardowym wyglądzie i charakterze. Jak pisze IBRM Samar na model McLaren Artura udzielane są standardowe gwarancje: 5 lat na samochód, 6 lat na akumulator i 10 lat na karoserię.

Czytaj też:
Kobiecy Samochód Roku 2021. Są finaliści konkursu

Galeria:
McLaren Artura
Źródło: McLaren, IBRM Samar
-
 0

Czytaj także