Audi RS3. Będzie napęd na tył i tryb driftowania

Audi RS3. Będzie napęd na tył i tryb driftowania

Audi RS3
Audi RS3 / Źródło: Audi
Premiera Audi RS3 za pasem. Wiadomo, że nowy model będzie wyjątkowy, także dzięki wielu technicznym gadżetom jak torque splitter i tryb driftowania.

Jak informuje Audi, nowe RS 3 to pierwszy pojazd marki wyposażony w RS Torque Splitter, który aktywnie i zmiennie rozkłada moment obrotowy między kołami tylnej osi. Efektem tego jest optymalna stabilność i maksymalna zwinność, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością.

Jak działa RS Torque Splitter?

RS Torque Splitter umożliwia aktywny, w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego między tylnymi kołami. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wcześniej montowanego sprzęgła wielopłytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na odpowiednim wałku napędowym.

Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiększa intensywność momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencję do podsterowności. Na lewych łukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła.

Kontrolowany drift

Dzięki temu uzyskuje się optymalną stabilność i maksymalną zwrotność - zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Podczas jazdy na zamkniętych drogach Torque Slitter umożliwia wejście w kontrolowany drift, przenosząc całą moc silnika na jedno z tylnych kół - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. Dokładny rozkład momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze.

Każde z dwóch sprzęgieł wielotarczowych posiada własną jednostkę sterującą, wykorzystującą do pomiaru czujniki prędkości kół elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Inne czynniki wpływające na pracę układu to przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, kąt skrętu kierownicy, położenie pedału gazu, wybrany bieg oraz kąt odchylenia, czyli ruch obrotowy wokół osi pionowej. Ponadto Torque Splitter, jako jednostka nadrzędna, jest połączony z modułowym sterownikiem dynamiki pojazdu.

W jaki sposób Torque Splitter zintegrowany jest z systemem dynamiki jazdy?

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w zależności od wybranego przez kierowcę trybu, modyfikuje charakterystykę Splittera, a tym samym prowadzenie samochodu. W systemie zapisanych jest pięć krzywych momentu: Comfort/Efficiency, Auto, Dynamic, RS Performance i RS Torque Rear. W tym kontekście, w trybach Comfort/Efficiency moc silnika jest rozdzielana na wszystkie cztery koła, przy czym priorytet ma oś przednia. W trybie Auto rozdział momentu obrotowego jest zrównoważony, co oznacza, że prototyp RS 3 nie jest ani podsterowny, ani nadsterowny.

Tryb Dynamic natomiast - w celu uzyskania maksymalnej zwinności i zwiększonej dynamiki - dąży do przekazania jak największej ilości momentu obrotowego na tylną oś. Do perfekcji doprowadzono to w trybie RS Torque Rear, który umożliwia kierowcy wykonywanie kontrolowanych driftów na zamkniętych drogach. Silnie obciążający tył rozdział mocy prowadzi wtedy do nadsterowności - nawet 100 procent momentu napędowego kierowanego na tył trafia na koło po zewnętrznej stronie zakrętu. Ponadto Audi odpowiednio dostosowało do tego celu charakterystykę silnika i skrzyni biegów.

Czytaj też:
Kolejny gigant rezygnuje z silników spalinowych. To już za 5 lat

Źródło: Audi
 0

Czytaj także