Le Mans już w ten weekend. Czy ten samochód to faworyt?

Le Mans już w ten weekend. Czy ten samochód to faworyt?

Toyota GR010 HYBRID
Toyota GR010 HYBRID Źródło:Toyota
Kultowy 24-godzinny wyścig LeMans rozpocznie się już w sobotę 21 sierpnia. Najnowszy 680-konny hipersamochód Toyoty powalczy o zwycięstwo.

Toyota GR010 HYBRID, najnowszy hipersamochód stworzony przez Toyota Gazoo Racing, stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Od trzech lat hybrydowe Toyoty nie mają sobie równych w wyścigu, który jak żaden inny sprawdza niezawodność aut i granice wytrzymałości kierowców.

Toyota od blisko 30 lat swoje rozwiązania testuje na najtrudniejszym polu – w motorsporcie. Nieprzerwanie od 2012 roku japoński koncern rywalizuje w wyścigach długodystansowych ze swoimi hybrydowymi prototypami, a kulminacyjnym punktem każdego sezonu jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W ostatnich trzech latach Toyota wygrywała go z modelem TS050 HYBRID, najbardziej utytułowanym japońskim samochodem wyścigowym. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.

Nowa koncepcja hybrydowego auta wyścigowego

Toyota GR010 HYBRID została stworzona zgodnie z przepisami dla nowej, najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Samochód ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy, na który składają się 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 500 kW (680 KM), co oznacza, że zaawansowane systemy elektroniczne w GR010 Hybrid są w stanie dozować moc silnika spalinowego w zależności od energii dostarczanej przez silnik elektryczny. Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.

Samochód zaprojektowany od zera

W GR010 HYBRID wykorzystano doświadczenia z poprzedniej dekady startów, ale samochód został zaprojektowany od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez Toyota Gazoo Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU), bo dozwolone jest stosowanie tylko pojedynczego MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Co więcej, na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce, a nie system brake-by-wire, jak było w poprzednim modelu.

Kształt karoserii też został zdeterminowany przez przepisy, tym razem dotyczące bezpieczeństwa. Poza tym, nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID przez cały sezon rywalizuje w jednej specyfikacji, a nie jak było w przypadku TS050 HYBRID, gdy zespół korzystał z dwóch rodzajów aut – z niskim oraz wysokim dociskiem aerodynamicznym. Teraz za dostosowanie się do charakterystyki danego toru odpowiada regulowane tylne skrzydło.

Le Mans – najważniejszy z testów

24-godzinna rywalizacja w Le Mans odbywa się od 1923 roku, a w tym roku 62 samochody i 186 kierowców zmierzą się z 89. edycją legendarnego wyścigu. Toyota wygrywała w trzech ostatnich latach. W tym roku wystawi dwa egzemplarze GR010 HYBRID. W samochodzie z numerem ósmym pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy – Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima, którzy walczą o swoje czwarte z rzędu zwycięstwo, oraz Brendon Hartley, który dołączył do nich w zeszłym roku. W aucie z numerem siódmym pojadą aktualni mistrzowie świata Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López.

Kierowcy TOYOTA GAZOO Racing mają już za sobą niedzielne (15 sierpnia) testy na liczącym dokładnie 13,626 km torze. W środę 18 sierpnia zaplanowano dwie sesje treningowe (dzienną i nocną) oraz kwalifikacje. W czwartek 19 sierpnia również odbędzie się pięć godzin jazd treningowych oraz 30-minutowa walka o pole position. Toyota ruszała z pierwszej pozycji startowej w czterech poprzednich edycjach Le Mans 24h. Wyścig rozpocznie się w sobotę o godz. 16. Zwycięzca będzie znany po dokładnie 24 godzinach ekscytującej rywalizacji. Transmisję na żywo będzie można obejrzeć na antenach Eurosportu.

Czytaj też:
Supersamochód sentymentalny. Ford GT w wersji upamiętniającej LeMans

Galeria:
Toyota GR010 HYBRID
Źródło: TMP