Nowy król hot-hatchy. Audi RS3 najszybsze na Nürburgringu

Nowy król hot-hatchy. Audi RS3 najszybsze na Nürburgringu

Audi RS3 na Nurburgringu
Audi RS3 na Nurburgringu Źródło:Audi
Rekord okrążenia na Pętli Północnej toru Nürburgring: Audi RS 3 zostało najszybszym samochodem segmentu aut kompaktowych.

7:40,748 minuty! Z takim czasem nowe Audi RS 3 Limousine zostało najszybszym modelem segmentu aut kompaktowych testowanym na Pętli Północnej toru Nürburgring. Kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport Frank Stippler, pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy. Do osiągnięcia rekordowego czasu przyczynił się przede wszystkim torque splitter zapewniający w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między kołami tylnej osi.

Przed wyjazdem na tor, by ustanowić rekordowe jego okrążenie, mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciśnienie w oponach Pirelli P Zero „Trofeo R” semi-slick do warunków panujących na torze.

Odpowiedni zestaw i ustawienia auta

Podstawą dla osiągnięcia tego rekordu było zgodne współdziałanie najlepszych, zastosowanych tu rozwiązań technicznych. Po raz pierwszy w historii, w nowym Audi RS 3 zastosowano torque splitter. Rozdziela on płynnie moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy torque splitter zwiększa wielkość momentu obrotowego docierającego do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych łukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu RS 3 jeszcze lepiej wchodzi w zakręty i precyzyjniej podąża za kątem skrętu kierownicy.

Pomogły wyczynowe opony

Konfigurację samochodu uzupełniają opony Pirelli P Zero „Trofeo R” typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazły się w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny układ hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Indywidualnie i w sposób ciągły dostosowuje ono funkcjonowanie każdego z amortyzatorów do warunków drogowych, sytuacji na drodze i trybu pracy wybranego w systemie Audi drive select.

Tryb RS Performance wyposażony jest w dwa ustawienia dla różnych torów wyścigowych - jedno jest dostosowane do uzyskiwania komfortu na nierównych torach, takich jak Nordschleife – Pętla Pólnocna, gdzie liczy się minimalizacja pionowych wzbudzeń przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring. Dzięki ceramicznemu układowi hamulcowemu i adaptacyjnemu zawieszeniu, legendarny pięciocylindrowy silnik o dużej mocy montowany w RS 3 osiąga maksymalną prędkość 290 km/h - najwyższą w swoim segmencie. Audi RS 3 jest również najlepsze w swojej klasie z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h: osiąga je w 3,8 sekundy.

Czytaj też:
Nowy Ford Focus ST Edition z regulowanym zawieszeniem

Źródło: Audi