Czerwona ekostrzała. Nowy Fiat (500)RED, gigant w walce z pandemiami

Czerwona ekostrzała. Nowy Fiat (500)RED, gigant w walce z pandemiami

Fiat (RED)500
Fiat (RED)500 Źródło:Stellantis
W turyńskim Lingotto miało miejsce uroczyste otwarcie Casa 500 i La Pista 500 oraz prezentacja nowego fiata (500)RED. To wyjątkowe auto, które pokazywał m.in. Bono z U2.

Casa 500 to muzeum, ale futurystyczne, inspirowane korzeniami włoskiego samochodu. Z kolei La Pista 500 to ponad 40 tys. roślin w największym wiszącym ogrodzie w Europie, stworzonym na legendarnym torze testowym na dachu w Lingotto. Ogród to zielone płuca Turynu, teraz otwarte dla wszystkich.

Z kolei nowy Fiat (500)RED – w pełni elektryczny i wyłącznie elektryczny – jest pierwszym samochodem w projekcie (RED) z przesłaniem „chrońmy planetę i jej mieszkańców”.

Fiat (RED)500

W uroczystości wzięli udział John Elkann, prezes Grupy Stellantis; Ginevra Elkann, przewodnicząca Pinacoteca Agnelli oraz Olivier Franҫois, dyrektor generalny marki Fiat i dyrektor marketingu Stellantis. Bono, współzałożyciel projektu (RED), był obecny na konferencji podczas której ogłoszono zawarcie współpracy między Grupą Stellantis i (RED) oraz na prezentacji (500)RED.

Wystawa Casa 500

Wystawa Casa 500 podzielona jest na 5 obszarów. Pierwszy z nich nosi nazwę Legacy, przedstawia zdjęcia i filmy, dzięki którym zwiedzający mogą cofnąć się do momentu, kiedy cała podróż dopiero się rozpoczynała, czyli do 1957 roku. Kolejna część nazywa się Made of Italy, jest afirmacją włoskiego stylu. Boom powraca do lat 50. XX wieku, celebrowanych przez Felliniego w jego słynnym filmie La dolce vita. Sekcja Social relevance prezentuje historię modelu 500, opowiedzianą w trzech poprzednich obszarach. 3 Generations to sekcja, w której możemy zobaczyć porównanie poszczególnych generacji modelu. Obszar Digital Counter składa się z dwóch ekranów multimedialnych. To sekcja interaktywna będąca „pamiętnikiem” ikony. Ostatnią, lecz wcale nie mniej ważną sekcją jest Foreseeing the Future. W tym obszarze można prześledzić historię, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość na tle Lingotto, którego oblicze kilkakrotnie zmieniało się radykalnie.

Fiat (RED)500

La Pista 500: ogród na dachu

To ponad 40 000 roślin w największym wiszącym ogrodzie w Europie. Ogród jest przykładem zielonej architektury wzniesionej w budynku o symbolicznym znaczeniu dla Turynu i jego historii, otwartym teraz dla wszystkich jego mieszkańców. Ogród La Pista 500 został stworzony, jako wspólna przestrzeń dla wszystkich. Projekt La Pista 500 wkracza również na nową drogę archeologii industrialnej, dając przykład kultury naturalistycznej, zgodnej z najnowszymi wartościami środowiskowymi: od ekologii i oszczędzania energii po komponent społecznościowy.

Zaprojektowana z podziałem na przestrzenie tematyczne, podobnie jak barokowe ogrody, nowoczesna wersja ogrodu oferuje nowe strefy, każda różniąca się od innych: od medytacji i jogi, bieżni i strefy fitness, po graficzną wizualizację informacji o krajobrazie i zabytkach miasta oraz przestrzeni dla sztuki, z której korzysta także Pinacoteca Agnelli.

Fiat (RED)500

Ogród to nowoczesny, linearny park z 28 dużymi wyspami, zajmujący nieco ponad 7000 m2 z łącznej powierzchni 27 000 m2. Znajduje się w nim ponad 40 000 okazów 300 gatunków i odmian roślin, wybranych według kryteriów ekologicznych: niektóre pochodzą z regionu Piemontu i sąsiednich obszarów i są rozmieszczone według zmieniającej się sezonowo kolorystyki. Są to głównie wieloletnie byliny, rośliny, które rosną bardzo szybko i dają duże plony.

Nowy Fiat (500)RED

Gwiazdą wieczoru był nowy Fiat (500)RED, stworzony we współpracy Fiata i (RED) ze wspólnym przesłaniem, aby dbać o środowisko, planetę i jej mieszkańców.

W tym symbolicznym aucie fotel kierowcy jest jednego koloru – czerwony – a pozostałe trzy fotele pasażerów są czarne. Dla tych, którzy wolą jednolitość koloru, model ten jest również dostępny z siedzeniami w kolorze czarnym z kontrastującym logo (500)RED lub w kolorze czerwonym z czarnym logo.

Fiat (RED)500

Seria specjalna będzie teraz dostępna w całej rodzinie 500: nowy (500)RED, (500)RED, (500X)RED i (500L)RED będą więc występować w kolorze czerwonym, będącym znakiem rozpoznawczym zarówno na zewnątrz (od nadwozia i logo po obudowy lusterek i akcenty stylistyczne na felgach), jak i wewnątrz (deska rozdzielcza, akcenty stylistyczne na dywanikach podłogowych oraz ekskluzywne fotele wykonane z Seaqual, włókien pochodzących z przetworzonego plastiku zebranego w oceanie, z napisem FIAT i logo (500)RED na oparciu). Czerwony nie będzie jedynym kolorem w serii specjalnej (RED), paleta kolorów nadwozia obejmuje również inne odcienie specyficzne dla danego modelu.

Fiat (RED)500

Wszystkie modele z rodziny (500)RED są wyposażone w filtr powietrza z substancją biobójczą o wysokiej skuteczności usuwania wirusów i bakterii na poziomie, która może powstrzymać ich rozprzestrzenianie się w kabinie pasażerskiej. Ponadto, powierzchnie niektórych elementów wnętrza, z którymi klienci mają największy kontakt, jak kierownica, siedzenia i wnętrze bagażnika, zostały poddane obróbce antybakteryjnej o wysokiej skuteczności w niszczeniu wirusów i bakterii.

Do każdego samochodu z rodziny (500)RED dołączony jest „Zestaw powitalny”, zawierający dozownik do dezynfekcji rąk oraz specjalną obudowę na kluczyki, która może zostać spersonalizowana. W tym samym zestawie klienci nowego (500)RED znajdą również list podpisany przez Oliviera François i Bono, witający ich w społeczności (RED).

Informacje na temat (RED)

(RED), nazwane od koloru alarmowego, zostało założone przez Bono i Bobby’ego Shrivera w 2006 roku, aby zachęcić firmy do walki z pandemią AIDS. Dziś ta organizacja walczy również z poważnym zagrożeniem, jakim jest COVID-19 i jego niszczycielskim wpływem na najbardziej narażone na chorobę społeczności świata.

(RED) współpracuje z najbardziej kultowymi markami i ludźmi, aby realizować produkty i wydarzenia (RED), z których dochód przeznaczony jest dla Global Fund, jednej z największych na świecie fundacji zajmujących się zdrowiem. Do partnerów (RED) należą: Amazon, Anova Culinary, Apple, Balmain, Bank of America, Beats by Dr. Dre, Buffalo Games, Claro, Eos, Girl Skateboards, The Honey Pot Co., Louis Vuitton, Mavin Records, Montblanc, Primark, Salesforce, Starbucks, Stellantis, Telcel, Therabody, TRUFF, U-Mask i Vespa. Do wspierających (RED) należą: Merck i Roche.

Do tej pory (RED) wygenerował dla Globalnego Funduszu prawie 700 milionów dolarów, pomagając ponad 220 milionom ludzi. Pieniądze zebrane przez partnerów i kampanie (RED) są przeznaczane bezpośrednio na wzmocnienie systemów opieki zdrowotnej i wsparcie programów ratujących życie w społecznościach, w których pandemie uderzają najmocniej.

Czytaj też:
Nowy Fiat 500X Dolcevita w wersji z otwieranym dachem. Podobnie Cross i Sport

Źródło: Stellantis