Najważniejsze cechy modelu. Czym wyróżnia się Audi E-tron Sportback?

Najważniejsze cechy modelu. Czym wyróżnia się Audi E-tron Sportback?

Audi E-Tron Sportback
Audi E-Tron Sportback Źródło:Audi
Czym wyróżnia się nowy w rodzinie E-tron model Sportback? Powiedzieć, że mocą, zasięgiem i oszałamiającymi reflektorami, to jak nic nie powiedzieć. Ale od czegoś trzeba zacząć.

Audi E-tron Sportback to SUV coupé oferujący nawet 300 kW mocy i zasięg do 442 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora. Po raz pierwszy w pojeździe produkowanym seryjnie dostępne będą cyfrowe reflektory diodowe Matrix. Ich matryca świetlna podzielona jest na malutkie piksele, którymi można sterować z wyjątkową precyzją. Te reflektory potrafią wyświetlać filmy na ścianie, nie tylko oświetlać drogę.

Auto, przez sylwetkę coupé wydaje się mniej pojemne. Jednak to złudzenie. Wymiary samochodu to: długość 4901 mm, szerokość 1935 mm i wysokość 1616 mm. Dach płasko rozpościera się nad karoserią, ostro opada do tyłu – w stylu typowym dla coupé – i przechodzi w mocno pochylone słupki D. Dolna krawędź trzeciego okna bocznego unosi się ku górze, a jednocześnie w kierunku tyłu – to cecha charakterystyczna dla modeli Sportback. Miejsca w drugim rzędzie jest jednak mnóstwo: mówimy wszak o elektryku.

Z przodu, w dolnym obszarze reflektorów diodowych Matrix cztery poziome segmenty tworzą charakterystyczną dla modeli E-tron sygnaturę świateł do jazdy dziennej. Motyw ten powielany jest w wielu punktach pojazdu i jest interpretowany trójwymiarowo, chociażby na progach. Ich czarne wstawki przyciągają wzrok do miejsca, gdzie znajduje się akumulator. Projektanci umieścili ten motyw również na szerokim dyfuzorze, zwracając tym samym uwagę na brak rur wydechowych. Pasmo świetlne łączy ze sobą tylne światła diodowe.

Opór, a właściwie niemal brak oporu

Audi E-tron Sportback w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S Line i wirtualnymi lusterkami bocznymi ma wartość współczynnika oporu czołowego powietrza na poziomie 0,25 – lepszą niż siostrzany model Audi E-tron. Wynika to przede wszystkim z kształtu karoserii typowego dla modelu coupé, a tym samym z mniejszego oporu aerodynamicznego za pojazdem.

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix

Cyfrowe reflektory diodowe Matrix to ukoronowanie wyposażenia wchodzącego na rynek modelu. To, że znajdują się one w samochodzie produkowanym seryjnie, to innowacja na skalę światową. Światło pochodzi tu z podzielonych na malutkie piksele diod, oświetlających drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za nimi technologia zwana w skrócie DMD (Digital Micromirror Device – cyfrowa matryca z mikrozwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach wideo. Jej sercem jest mały układ scalony zawierający około miliona mikrozwierciadeł, których krawędzie mają długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych, każde z nich można poruszyć nawet 5 tys. razy na sekundę. Zależnie od ustawienia, światło diodowe jest kierowane poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, aby zamaskować obszary wiązki światła.

Cyfrowe światła pełnią kilka funkcji, np. podczas zamykania i otwierania pojazdu generują dynamiczne animacje wyświetlane na ścianie lub podłożu. W ten sposób obszar przed pojazdem przeobraża się w rozświetloną scenę. Podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie oferują bardzo precyzyjne warianty świateł mijania, a w przypadku świateł drogowych jeszcze dokładniej się dostosowują się do warunków i do otoczenia, by nie oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim jednak oferują nowatorskie funkcje, takie jak oświetlenie pasa ruchu i światło prowadzące. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa ruchu tworzy „dywan” świetlny, który jasno wskazuje pas, po którym porusza się pojazd i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany. W ten sposób pomaga kierowcy skupić uwagę na danym pasie i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto światła orientacyjne przy pomocy ciemnych nieoświetlonych linii predyktywnie pokazują pozycję pojazdu na pasie ruchu i wspierają w ten sposób bezpieczną jazdę środkiem pasa – zwłaszcza na wąskich drogach czy w miejscu prowadzenia robót drogowych. Funkcja oznaczania drogi wykorzystywana jest również w połączeniu z opcjonalnym asystentem jazdy nocą. Kiedy system wykryje pieszego, światło automatycznie go oświetla, w ten sposób zmniejszając ryzyko niedostrzeżenia pieszego w bezpośrednim sąsiedztwie pasa ruchu.

Audi E-Tron Sportback w skrócie:

  • Długość: 4901 mm, szerokość: 1935 mm, wysokość: 1616 mm, rozstaw osi: 2928 mm.
  • Po jednym silniku elektrycznym na przedniej i na tylnej osi, łączna moc systemowa 265 kW i 561 Nm monetu obrotowego (w trybie boost: do 300 kW i moment obrotowy 664 Nm)
  • Przyspieszenie porównywalne z przyspieszeniem samochodu sportowego: od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy (5,7 sek. w trybie boost), prędkość maksymalna 200 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Elektryczny napęd na cztery koła z regulacją i selektywnym sterowaniem rozkładem momentu napędowego.
  • Elastyczna koncepcja rekuperacji z odzyskiwaniem energii podczas toczenia się pojazdu i podczas hamowania silnikiem, kierowca może wybrać trzy stopnie rekuperacji.
  • Zasięg na jednym ładowaniu akumulatora: do 442 km (WLTP).
  • System wyboru dynamiki jazdy Audi Drive Select z siedmioma profilami. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy z trybem sportowym i offroad oraz z funkcją dezaktywacji.
  • Układ hamulców z kompaktową jednostką centralną i szybkim wytwarzaniem ciśnienia.
  • Progresywny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne Adaptive Air Suspension w standardzie. Wysokość zawieszenia zmieniać się może o 76 mm.
  • Akumulator wysokiego napięcia 95 kWh, napięcie znamionowe 396 V, masa 700 kg.
  • Miejsce dla pięciu osób, 615 l bazowej pojemności bagażnika, do 1665 l ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń. Schowek pod maską o pojemności 60 l.
  • Przestrzeń nad głową z tyłu jest tylko o 20 mm mniejsza niż w Audi E-tronie.
  • Dwa duże wyświetlacze dotykowe o przekątnej 12,1 i 8,6 cala z funkcją haptycznej reakcji zwrotnej.
  • Audi Virtual Kokpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala w standardzie.
  • Nawigacja MMI Navigation Plus w standardzie, transmisja danych z prędkością LTE, hotspot Wi-Fi.
  • Systemy wsparcia kierowcy, w tym adaptacyjny asystent jazdy i asystent wydajności, pomagające w długich trasach, w mieście i podczas parkowania; centralny sterownik przetwarzania danych z czujników.

Ładowanie samochodu: różne opcje

  • Ładowanie w podróży: prądem stałym z mocą do 150 kW albo prądem zmiennym z mocą 11 lub 22 kW (z opcjonalnym drugim, zintegrowanym urządzeniem ładującym).
  • Ładowanie w domu: standardowo – z mocą 11 kW, opcjonalnie – z mocą do 22 kW.
  • Usługa ładowania E-tron Charging Service zapewnia łatwy dostęp do ponad 160 tys. publicznych stacji ładowania w 24 krajach europejskich. W Polsce do 550 stacji ładowania.
  • Aplikacja myAudi do zarządzania na odległość ładowaniem i wstępną klimatyzacją wnętrza.

Czytaj też:
Bezgłośny i ogromny. Nowy Ford Explorer Plug-In Hybrid
Czytaj też:
BMW zaskakuje. Takiego auta Bawarczycy nigdy nie wyprodukowali

Galeria:
Audi E-Tron Sportback
Źródło: Audi