Przez 20 lat moc aut wzrosła dwukrotnie

Przez 20 lat moc aut wzrosła dwukrotnie

Silnik V12 pozostanie w nowej Klasie S
Silnik V12 pozostanie w nowej Klasie S Źródło: Mercedes
Kiedyś to było, a dzisiaj to nie ma – mówi młodzież. Jeśli chodzi o moc samochodów, jest jednak dokładnie odwrotnie. Liczba koni mechanicznych w dzisiejszych autach jest dwa razy większa niż dwie dekady temu.

Fascynującej analizy, wykorzystującej dane archiwalne, dokonał Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Eksperci sprawdzili, jak na przestrzeni 20 ostatnich lat zmieniała się moc i pojemność silników sprzedawanych w Polsce samochodów.

Wyjściowym rokiem w raporcie jest 1998 rok. Wówczas średnia moc samochodu osobowego wynosiła 70 KM. Dziś jest to 140 KM, a więc dwa razy więcej. Średni moc rośnie rokrocznie o 3-4 konie mechaniczne, chociaż bywało, że przyrost ten był większy, zwłaszcza na początku nowego wieku.

Pełne zestawienie wygląda następująco:

  • 1998 – 70 KM
  • 1999 – 71 KM
  • 2000 – 74 KM
  • 2001 – 78 KM
  • 2002 – 84 KM
  • 2003 – 87 KM
  • 2004 – 90 KM
  • 2005 – 96 KM
  • 2006 – 101 KM
  • 2007 – 106 KM
  • 2008 – 108 KM
  • 2009 – 111 KM
  • 2010 – 115 KM
  • 2011 – 117 KM
  • 2012 – 119 KM
  • 2013 – 120 KM
  • 2014 – 124 KM
  • 2015 – 127 KM
  • 2016 – 132 KM
  • 2017 – 134 KM
  • 2018 – 137 KM
  • 2019 – 140 KM

W 1998 roku najsłabszym modelem na rynku był „Maluch” (Fiat 126p) z silnikiem o mocy 24 KM, a najmocniejszym BMW M5 (model E-39) z silnikiem o mocy 400 KM. Dziś najsłabszym modelem jest Skoda Citigo o mocy 60 KM, a najmocniejszym Ferrari 812 GTS o mocy 800 KM.

Największy wzrost mocy – o 101 proc. – miał miejsce w segmencie A (auta miejskie), oraz w segmencie D (auta klasy średniej, o 77 proc.). Moc aut kompaktowych (segment C) wzrosła o 53 proc.

Czytaj też:
Gorzów. Samochód uderzył w niewidomego. Mężczyzna po wypadku odzyskał wzrok

Opracował:
Źródło: IBRM Samar