W Europie sprzedaje się więcej hybryd niż diesli. Pierwszy raz w historii

W Europie sprzedaje się więcej hybryd niż diesli. Pierwszy raz w historii

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross Źródło:TMP
W trzecim kwartale 2021 r. udział samochodów zelektryfikowanych w UE wzrósł kosztem aut wyposażonych w silniki benzynowe i wysokoprężne. Zarówno samochody elektryczne jak i hybrydy typu plug-in prawie podwoiły swój udział w rynku w tym czasie – informuje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

O doniesieniach ACEA pisze IBRM Samar. Czytamy, ze w trzecim kwartale 2021 roku rejestracje hybrydowych (HEV) samochodów osobowych stanowiły 20,7 proc. całego unijnego rynku. Po raz pierwszy liczba rejestracji aut z napędem spalinowo elektrycznym była większa niż tych z silnikami wysokoprężnymi w skali kwartału. Wskutek tego hybrydy stały się drugim po benzynie najpopularniejszym rodzajem napędu w Unii Europejskiej.

Samochody benzynowe i wysokoprężne

W III kwartale 2021 r. tradycyjne napędy spalinowe nadal traciły na popularności. Sprzedaż samochodów benzynowych spadła rok do roku o 35,1 proc. do 855 476 sztuk, a ich udział w ogólnej liczbie rejestracji zmniejszył się z 47,6 proc. do 39,5 proc. rynku. Diesel miał jeszcze większe spadki, ponieważ jego udział w rynku zmniejszył się o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8 proc. do 17,6 proc. w tym samym okresie. Liczba rejestracji nowych samochodów z silnikiem Diesla zmniejszyła się w całej UE o ponad połowę, z 769 922 sztuk sprzedanych w zeszłym roku do 381 473 egzemplarzy w III kwartale 2021 roku.

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W III kwartale 2021 roku w Unii Europejskiej zarejestrowane zostały 212 582 bateryjne samochody elektryczne (BEV), o 56,7 proc. więcej (r/r). Wynik ten udało się osiągnąć mimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w tym okresie, a wzrost był możliwy w dużej mierze dzięki dotacjom udzielanym na zakup elektryka w wielu krajach UE. W rezultacie cztery główne unijne rynki odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowy wzrost liczby rejestracji: Włochy (+122,0 proc.), Niemcy (+62,7 proc.), Francja (+34,6 proc.) i Hiszpania (+21,8 proc.).

W III kwartale Europejczycy kupili i zarejestrowali 197 300 nowych hybryd typu plug-in (PHEV), o 42,6 proc. więcej (r/r). Największy wzrost z czterech największych rynków odnotowały Włochy, gdzie sprzedaż PHEV wzrosła r/r o 130,6 proc. w trzecim kwartale 2021 r. Kolejne miejsca zajęły: Hiszpania (+87,5 proc.), Francja (+49,5 proc.) i Niemcy (+37,5 proc.).

Klasyczne hybrydy w górę

Popyt na klasyczne hybrydy (HEV) znacznie wzrósł w ciągu ostatnich trzech miesięcy (+31,5 proc.). Przy prawie pół milionie sprzedanych egzemplarzy, auta z tym rodzajem napędu pozostają najpopularniejszym alternatywnym układem napędowym. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony wynikami rejestracji w Europy Środkowej, gdzie popyt na hybrydy wzrósł w III kwartale tego roku aż o 69,3 proc.

Sprzedaż pojazdów na gaz ziemny (NGV) w Unii Europejskiej była w III kwartale mniejsza rok do roku aż o 48,8 proc. Na ten spadek miał wpływ głównie malejący popyt we Włoszech (-39,0 proc.), które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów. Z kolei rejestracje samochodów napędzanych LPG wzrosły o 28,1 proc. do 62 574 sztuk. Największy wzrost odnotował rynek francuski (+103,2 proc.), podczas gdy we Włoszech liczba rejestracji samochodów zasilanych autogazem skurczyła się o 4,7 proc.

Czytaj też:
Toyota najbardziej wartościową marką w branży motoryzacyjnej

Galeria:
Toyota Yaris Cross
Źródło: IBRM Samar, ACEA