Kupujemy mniej aut. Po wzrostach nastąpił spadek

Kupujemy mniej aut. Po wzrostach nastąpił spadek

Taśma produkcyjna w fabryce samochodów
Taśma produkcyjna w fabryce samochodów Źródło: Shutterstock / Jenson
Sierpień nie był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży aut w Polsce. Czyżby to oznaczało koniec hossy?

Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców podsumował Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Wskazują, że w sierpniu 2019 roku zarejestrowano w Polsce 48 108 samochodów osobowych, o 15,15 proc. (8 588 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 1,95 proc. (957 szt.) mniej niż w lipcu 2019 roku. Dane skumulowane (czyli od początku 2019 roku) również wskazują na spadek sprzedaży. Dotychczas w 2019 roku zarejestrowano w Polsce 375 503 samochody osobowe, o 0,18 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

W sierpniu 2019 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,75 proc. Udział firm osiągnął poziom 74,25 proc. W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 35 718 aut. Udział klientów firmowych w 2019 roku wyniósł dotychczas 69,70 proc.

Volkswagen wygrał sierpień 2019 roku

W sierpniu najwięcej samochodów zarejestrował Volkswagen (5 411 szt.), wyprzedzając lidera lipcowego miesięcznego rankingu, Skodę (4 843 szt.) oraz trzecią Toyotę (4 603 szt.).

Dacia Duster

Triumf Dacii

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej dziewięć (Skoda, Volkswagen, Opel, Ford, Renault, Mercedes, Peugeot, Fiat i Audi) zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2019 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wyniki trzech marek wzrosły o więcej niż 20 proc., w tym najwięcej marki Dacia, o 41,94 proc.

Skoda Octavia RS 245

Polska wielka trójka – Skoda, Toyota, Volkswagen

Kolejność na liście marek cieszących się największym powodzeniem wśród polskich klientów nie uległa większym zmianom w porównaniu z wynikami notowanymi na koniec lipca 2019 roku. Tytuł lidera rynku utrzymała Skoda. W 2019 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 45 247 aut tej marki, o 3,99 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Skody w rynku wyniósł 12,05 proc.

Na pozycji wicelidera znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 41 118 szt., o 1,53 proc. więcej niż w 2018 roku. Udział marki wyniósł 10,95 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2019 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 37 560 samochodów, o 6,98 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10,00 proc. Na czwartej pozycji jest Opel, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 24 435 szt., o 4,15 proc. mniej niż w 2018 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,51 proc. Na piątej pozycji znalazła się Dacia. W 2019 r. zarejestrowano 23 591 aut tej marki, o 41,94 proc. więcej niż w 2018 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,28 proc.

Najpopularniejsze modele

Najczęściej kupowanym modelem w 2019 roku jest jak dotychczas Skoda Octavia (13 604 szt.), za którą plasuje się Skoda Fabia (12 033 szt.), Toyota Corolla (11 758 szt.), Dacia Duster (11 182 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Volkswagen Golf (9 441 szt.).

Najpopularniejsze modele dla Kowalskiego

Jednak najpopularniejszym modelem w 2019 roku wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster, która wyprzedza Toyotę Yaris, Skodę Fabię, Toyotę Corollę i Fiata Tipo.

Najpopularniejsze modele dla firm

W przypadku klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest jak dotąd Skoda Octavia, a potem Volkswagen Golf, Skoda Fabia, Toyota Corolla i Opel Astra.

Czytaj też:
To koniec Kii Optimy. Ale będą naprawdę duże rabaty

Źródło: IBRM Samar, CEPiK