Nowe zasady dotyczące akcyzy na sprowadzane auta

Nowe zasady dotyczące akcyzy na sprowadzane auta

Import samochodów
Import samochodów Źródło: Clicktrans
Polski rząd zamierza zakończyć proceder, który polega na sprowadzaniu z Unii Europejskiej samochodów osobowych i rejestrowaniu ich jako samochody ciężarowe w celu uniknięcia płacenia akcyzy.

O sprawie donosi IBRM Samar. Po niedawnych propozycjach dotyczących wprowadzenia dla hybryd 50 proc. ulgi w akcyzie, pojawił się kolejny dokument regulujący sposób uiszczania tego podatku. W jego wypadku nie chodzi jednak o zniżki, a wręcz przeciwnie.

17 września do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych skierowany został projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Rząd chce uszczelnić pobór akcyzy od osobówek.

Pierwsza propozycja nakłada na importerów sprowadzających z UE do Polski samochody ciężarowe oraz specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony wymóg uzyskania dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy. Dopiero po jego otrzymaniu pojazd taki będzie można zarejestrować. W uzasadnieniu do projektu czytamy, że pomoże to wyeliminować proceder polegający na sprowadzaniu z UE samochodów osobowych i rejestrowaniu ich jako auta ciężarowe lub specjalne w celu uniknięcia płacenia akcyzy. „Najnowszy projekt Ministerstwa Finansów wprowadza obowiązek przedstawiania w wydziale komunikacji wystawionego przez urząd skarbowy dokumentu potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia akcyzy od pojazdów ciężarowych do 3,5 tony. Chodzi tu zatem o nałożenie na urzędy skarbowe (a de facto celników „wcielonych” do urzędów skarbowych) obowiązku lepszego weryfikowania, które auto w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym jest samochodem osobowym, a które – ciężarowym. Będzie to zatem wymuszona weryfikacja danego auta przez organ podatkowy” – powiedziała w wywiadzie dla IBRM Samar Marta Szafarowska, doradca podatkowy z Gekko Taxens.

Ministerstwo Finansów szacuje, że straty budżety państwa z tytułu nieuiszczonej akcyzy od samochodów osobowych sprowadzanych do Polski jako ciężarowe w okresie od października 2015 r. do końca 2017 r. wyniosły ok. 34 mln zł.

Według projektu pojawi się też obowiązek płacenia akcyzy w przypadku, gdy zarejestrowany w Polsce (i zwolniony z akcyzy) samochódciężarowy zostanie „przerobiony” na samochód osobowy (od którego podatek akcyzowy jest wymagany). „Zatem objęcie opodatkowaniem akcyzą czynności dokonania w pojeździe samochodowym zarejestrowanym na terytorium kraju zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy przyczyni się do wyeliminowania realnego zagrożenia związanego z unikaniem opodatkowania akcyzą w powyżej opisanej sytuacji” – czytamy w uzasadnieniu.

Czytaj też:
70-latka zjechała na przeciwległy pas, prosto w kolumnę motocyklistów. Potrąciła jedenastu

Źródło: IBRM Samar