Być żaglem i sterem

Być żaglem i sterem

Dodano: 
Łukasz Blichewicz
Łukasz Blichewicz
Powolna popularyzacja elektromobilności w Polsce wynika głównie ze słabo rozwiniętej infrastruktury ładowania. Dlatego zaopatrujemy nabywców naszych pojazdów w szybkie ładowarki – mówi Łukasz Blichewicz, prezes zarządu Grupy Assay, inwestora strategicznego Elimen Group.

Elimen Group otrzymał nagrodę Innowatory 2019 w kategorii Dobre Geny Innowacji za stworzenie kompleksowego zestawu rozwiązań z zakresu elektromobilności. Na czym polega innowacyjność tych produktów i gdzie się już sprawdziły?

Każdy z naszych autorskich produktów jest innowacyjny na swój sposób. Ładowarki do pojazdów o podobnych do konkurencji mocach są znacznie od niej tańsze i bardziej przyjazne w użytkowaniu. Ultralekkie vany cechują się bardzo wysoką ładownością i znaczącymi zasięgami, utrzymując niskie zużycie energii. Napędy i pakiety baterii wykorzystywane w sportach motorowych osiągają niespotykane dotychczas parametry przyspieszenia, przeciążalności czy wytrzymałości konstrukcji.

Innowacja jednak innowacji nierówna. Co zaliczyłby pan do waszych największych innowacji?

Komplementarność rozwiązań. Nie dostarczamy bardzo wąskiego wycinka – tylko pojazdu czy tylko ładowarki. Dotychczasowa powolna popularyzacja elektromobilności w Polsce wynika głównie ze słabo rozwiniętej infrastruktury ładowania, która jest kluczowa. Dlatego zdecydowaliśmy się na zbudowanie grupy spółek, która może dostarczać elektromobilność w sposób kompleksowy i zrównoważony. Jesteśmy w stanie zaopatrywać klientów w szybkie ładowarki i pojazdy dostawcze. Te wdrożenia muszą iść do przodu w parze. W przeciwnym wypadku żadne z nich nie jest w stanie przetrwać w dłuższym okresie, a jego wprowadzenie będzie stanowić wyłącznie ustawowy wymóg, a nie realny zestaw narzędzi służący realizacji biznesowych celów. Wszystkie nasze rozwiązania zostały już sprawdzone w środowisku produkcyjnym i bieżących operacjach, odnotowaliśmy również wpływy z działalności sięgające 9 mln zł. Nie zmienia to faktu, że od strony komercyjnej planujemy dynamiczny rozwój sprzedaży, któremu w dużej mierze służą bieżące działania rozwojowe.

Czy nagrodzone przez „Wprost” rozwiązania mają szansę się spopularyzować?

Zdecydowanie. Elektromobilność jest związana nie tylko z ekologią i odpowiedzialnością społeczną. Pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi i wyposażone w odpowiednio dopasowane pakiety baterii mają też wiele praktycznych zalet. Są znacznie bardziej dynamiczne, tańsze w eksploatacji czy cichsze. Na przykład jeden z vanów będzie wykorzystywany jako cicha nocna zamiatarka i odkurzacz ulic w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Co Elimen Group planuje na kolejne lata?

Plany rozwojowe spółki są związane przede wszystkim z dwoma obszarami. Pierwszym jest dalsze doskonalenie wypracowanych technologii i tworzenie kolejnych w sposób, który zapewni wysoki stopień konkurencyjności rozwiązań dostarczanych przez Elimen. Drugim jest rozwój działalności komercyjnej. Ta skupiona będzie nie tylko na rynku polskim. Główne przeznaczenie technologii stanowiących własność Elimen Racing i Geecogen to eksport do krajów zachodnich, gdzie osiągając lepsze niż konkurencyjne parametry, jesteśmy w stanie oferować rozwiązania w niższej niż inni europejscy producenci cenie. Dodatkowym elementem komercjalizacji będzie z pewnością start w procedurach przetargowych na systemy ładowania, pojazdy i magazyny energii, które dla wielu podmiotów publicznych i prywatnych staną się wymogiem w związku z wejściem w życie ustawy o elektromobilności.

Okładka tygodnika WPROST: 43/2019
Wywiad został opublikowany w 43/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także