Pandemia dobiła Groclin. Firma wycofuje się z moto-biznesu

Pandemia dobiła Groclin. Firma wycofuje się z moto-biznesu

Inter Groclin Auto
Inter Groclin Auto Źródło: Inter Groclin Auto
Znaczące spadki zamówień ze strony koncernów motoryzacyjnych spowodowane pandemią oraz brak możliwości zaplanowania działalności na kolejne, chociażby półroczne okresy, spowodował konieczność wycofania się z działalności w sektorze motoryzacyjnym – poinformowała giełdowa spółka Groclin SA.

Groclin, znany producent siedzeń i poszyć do foteli samochodowych, poinformował o sprzedaży 100 proc. udziałów posiadanych w swoich spółkach na Ukrainie tj. Groclin-Karpaty oraz Groclin-Dolina. Całkowita wartość transakcji wyniosła 5,7 mln złotych. Z uwagi na trudną sytuację rynkową spowodowaną pandemią, spółka od wielu miesięcy poszukiwała inwestora zainteresowanego nabyciem aktywów zlokalizowanych w Użgorodzie.

Ukraińskie spółki bez przyszłości

„Niestety, sytuacja jaka panuje na rynku motoryzacyjnym oraz specyfika działalności na Ukrainie powodowały, że prowadzone negocjacje nie kończyły się sukcesem. Zbycie udziałów w spółkach ukraińskich spowodowane było koniecznością dostosowania rozmiarów prowadzonej działalności do wykorzystywanego na ten cel mienia. Z uwagi na spadające zamówienia z sektora motoryzacyjnego, produkcja (...) była nierentowna” – poinformowała spółka w raporcie giełdowym.

Jak dodano, w przypadku Groclin-Dolina, spółka ta dysponuje rozpoczętą wiele lat temu i niezakończoną inwestycją w hale produkcyjne. Zdaniem zarządu Groclinu, podejmowane przez szereg lat działania nie pozwoliły na „żadne sensowne zagospodarowanie tych aktywów”, a jednocześnie co roku polski producent ponosił koszty związane z ochroną mienia oraz jego zabezpieczeniem. „Stąd decyzja o sprzedaży aktywów ukraińskich była koniecznością” – podkreślono w komunikacie.

Groclin wychodzi z moto-biznesu na dobre

Ich pozbycie się to jednak dopiero początek wycofywania się Groclinu z podstawowego przez lata biznesu. Konkretne propozycje zarząd firmy zamierza zaproponować akcjonariuszom podczas walnego zgromadzenia spółki. „Znaczące spadki zamówień ze strony koncernów motoryzacyjnych spowodowane pandemią oraz brak możliwości zaplanowania działalności na kolejne, chociażby półroczne okresy, spowodował konieczność wycofania się z działalności w sektorze motoryzacyjnym” – poinformowała spółka.

Mimo wszystko, Groclin nie zamierza zakończyć działalności i chce poszukiwać „alternatywnych rozwiązań, szczególnie w sektorze produkcji mebli tapicerowanych”. „Niezależnie od tego zarząd zaangażował spółkę we współpracę w projekcie elektromobilności pod marką Groclin oraz eGroclin. Mając na uwadze posiadane zasoby finansowe, całość projektu jest obecnie prowadzona poza strukturami kapitałowymi spółki. W niedalekiej perspektywie możliwa będzie ocena potencjału rynkowego tego projektu, a następnie jego wycena oraz ustalenie warunków, na jakich projekt ten może zostać włączony w struktury Groclin SA w celu kontynuowania działalności” – tłumaczy zarząd.

Groclin przez lata wytwarzał m.in. kompletne siedzenia do samochodów osobowych, pojazdów użytkowych oraz samolotów, jak przypomina IBRM Samar. Siedzenia te były montowane w samochodach produkowanych przez BMW, Opla, VW, Renault, Forda, Mitsubishi, Audi, Volvo, Smarta, Suzuki, Mercedesa i Porsche. Oprócz kompletnych siedzeń, od 1977 roku Groclin dostarcza poszycia do foteli dla przemysłu samochodowego, do samolotów, autobusów i pociągów.

Czytaj też:
Udało się. Przemysł motoryzacyjny odrobił część strat w II półroczu

Źródło: IBRM Samar, Groclin SA