Przewodnik leasingobiorcy

Przewodnik leasingobiorcy

Dodano: 
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf / Źródło: Materiały prasowe
Ekspert Volkswagen Financial Services radzi, co wolno zmieniać w leasingowanym samochodzie i jak go przygotować do zwrotu.

74 proc. z ponad 600 tys. zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów kupiły w 2018 r. przedsiębiorstwa – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. To kolejny udany rok: odnotowano ponad 30-procentowy wzrost – w porównaniu z 2017 r. (wtedy było to 21 proc.) – w przypadku aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Rośnie rynek, a wraz z nim liczba kierowców korzystających z leasingu. O ile leasingobiorca nie zdecyduje się na wykup, po zakończeniu umowy swój pojazd będzie oddawał. Jak przygotować auto do zwrotu? I co wolno użytkownikowi leasingowanego samochodu, a czego nie powinien robić? – „Właścicielem leasingowanego auta jest firma, z którą użytkownik podpisuje umowę leasingową” – wyjaśnia Maciej Zwiewka, Kierownik Sprzedaży Flotowej Volkswagen Financial Services. Tak samo jak statystyczny Jan Kowalski, który posiada prywatny samochód, każdy właściciel chce mieć pełną wiedzę na temat auta. Dlatego w umowach leasingu pojawiają się punkty gwarantujące finansującemu, że pojazd zachowa zakładane parametry i określoną wartość. Z tego również wynika oczekiwanie leasingodawcy, że użytkownik zgłosi się z pytaniem o zgodę na planowane przeróbki auta.

Zasady użytkowania

O samochód w leasingu warto dbać jak o swój własny. W praktyce przez okres umowy to wyłącznie my z niego korzystamy i tak jak w przypadku własnego auta należy zabezpieczać je przed uszkodzeniami i przestrzegać terminów przeglądów technicznych. Tak samo ewentualne szkody komunikacyjne należy zgłaszać w jak najkrótszym terminie. Regulują to umowy z zakładem ubezpieczeń, a zapisy przy polisie na auto prywatne, na kredyt czy w leasingu są bardzo podobne. – „Warto także sprawdzić inne zapisy w umowie leasingowej, które mogą regulować np. kwestię uzyskania zgody finansującego na wyjazd autem za granicę” – radzi Maciej Zwiewka. Stosowane przez firmy leasingowe zasady użytkowania i zwrotu aut osobowych bazują na wspólnych dla branży regułach. – „W przypadku Volkswagen Financial Services i marek Grupy Volkswagen te zasady zostały zebrane i opisane w „Przewodniku użytkowania i zwrotu pojazdu – Samochody osobowe””– wskazuje ekspert VWFS. Taki dokument jest dostępny dla każdego klienta, więc potencjalne szkody może on na bieżąco sam oceniać. Ma wtedy możliwość podjęcia decyzji, czy dane uszkodzenie zgłosić do ubezpieczyciela. Z kolei na koniec okresu leasingu stan zużycia auta ocenia niezależny rzeczoznawca. W protokole, który otrzymują obydwie strony, opisuje on wszystkie usterki i uszkodzenia.

Przygotowanie do zwrotu

– „Z końcem umowy i zgodnie z jej warunkami klient powinien zwrócić auto leasingodawcy. Warto zanotować sobie tę datę w kalendarzu, żeby oddać samochód w uzgodnionym terminie. I znów, podobnie jak przy sprzedaży prywatnego pojazdu i przekazywaniu go nowemu nabywcy, należy pamiętać o zwrocie związanych z pojazdem dokumentów czy innych przedmiotów otrzymanych kilka lat wcześniej przy odbiorze auta – tłumaczy Maciej Zwiewka. Przy zwrocie powinniśmy zadbać o powrót do stanu, w jakim sami odebraliśmy pojazd z salonu” – powinien być czysty na zewnątrz i w środku. Jeśli klient nie zgadza się z opinią rzeczoznawcy, może powołać własnego eksperta z listy rzeczoznawców. W przypadku konieczności pokrycia kosztów napraw przez klienta, ich wysokość jest określana na podstawie katalogów producenta samochodu.

Marta Szumna
Artykuł został opublikowany w 10/2019 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Czytaj także