Szybciej, dalej, wygodniej

Szybciej, dalej, wygodniej

Dodano: 
Trako 2019
Trako 2019
Coraz więcej osób wybiera podróż koleją – na ten najbardziej ekologiczny środek transportu zdecydowało się w ubiegłym roku 310 mln podróżnych. PKP zapewnia, że dzięki inwestycjom wkrótce będzie mogło obsłużyć jeszcze więcej pasażerów.

Polska kolej przechodzi głębokie zmiany. Można powiedzieć, że odbudowujemy polską kolej, nadając jej wizerunek kolei XXI w. Kolei nowoczesnej, kolei komfortowej, kolei bezpiecznej i przede wszystkim takiej, która powoli, ale stale staje się coraz lepszym przykładem dla innych państw, jak wychodzić z głębokiej zapaści – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, otwierając w Gdańsku największe w Polsce targi kolejarskie Trako 2019. – Jesteśmy już dobrze zorganizowani, posiadamy w miarę dobry tabor, jeździmy po dobrych torach, z punktualnością, wbrew obiegowym opiniom, europejską – podsumował Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., i dodał, że w ubiegłym roku z usług polskich kolei skorzystało 310 mln podróżnych, najwięcej od kilkunastu lat.

Bliżej pasażera

– Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, to powinien być ten szkielet transportu zbiorowego. Choć kolej nie dotrze do każdej najmniejszej miejscowości, powinna stanowić podstawę układu transportu zbiorowego i powinna być obudowana całą siecią połączeń autobusowych – uważa Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który pełni funkcję pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, i dodaje, że dziś prawie 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców nie ma dostępu do kolei. – Ale to się zmienia – zapewnia Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., i dodaje, że prawie 76 mld zł przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy to nie tylko modernizacja infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim szybsze i bezpieczniejsze podróże pociągiem, zwiększenie komfortu pasażerów, a także przywrócenie i otwieranie nowych połączeń kolejowych z większą niż dotychczas prędkością. Dzięki wykonanym pracom po kilkunastu latach wróciły pociągi pasażerskie na trasę z Legnicy do Lubina. Takie możliwości będą także np. na linii Ostrołęka – Chorzele czy Lewki – Hajnówka. – Jednym z założeń Krajowego Programu Kolejowego jest modernizacja 9 tys. km torów – mówi Ireneusz Merchel i dodaje, że już udało się wymienić 3,5 tys. km torów. – Wymieniliśmy 2,7 tys. rozjazdów, zmodernizowaliśmy ponad 200 wiaduktów, ponad 100 wybudowaliśmy nowych. Te wszystkie zmiany mają wymierny wpływ na bezpieczeństwo i wygodę nie tylko podróżnych, lecz także mieszkańców, dla których są budowane np. przejścia pod linią kolejową, bezpiecznie łączące dwie strony miasta – tłumaczy.

Z pieniędzy przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy są budowane także nowe perony. – W tej chwili już mamy zmodernizowanych ponad 500 peronów, w tym ponad 100 w nowych lokalizacjach – wylicza prezes Merchel. To sprawia, że mieszkańcy mają lepszy dostęp do kolei. Budując nowe perony i przystanki, PLK kierują się przede wszystkim wygodą pasażerów. – Są takie gminy, gdzie był peron, a miejscowość była oddalona od niego np. o dwa kilometry. Zmieniamy lokalizacje przystanków. One mają być jak najbliżej mieszkańców. Liczy się dobra dostępność – tłumaczy Ireneusz Merchel i dodaje, że spółka jest w połowie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. – Prowadzimy największe inwestycje kolejowe w historii, ale i przygotowujemy dokumentacje projektowe na przyszłą perspektywę, które uwzględniająinwestycje zapewniające połączenia kolejowe do miast, które dotychczas tego nie miały. Przygotowujemy dokumentację projektową, która będzie gotowa w ciągu najbliższego półtora roku i być może, jeśli samorządy znajdą środki finansowe, będziemy mogli zacząć realizację jeszcze w tej perspektywie, jak nie – to na początku nowej perspektywy – zapewnia.

Innowacyjna wizytówka

Zmiany w infrastrukturze liniowej są połączone z Programem Inwestycji Dworcowych. – Każdy dworzec kolejowy w każdym mieście jest bardzo istotnym punktem na mapie miast. To wizytówka nie tylko PKP, ale też całego miasta – tłumaczy Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. – Im mniejszy ośrodek, tym dworzec jest ważniejszym punktem. Ma funkcje miastotwórczą. Wokół tego dworca są zlokalizowane często placówki samorządowe, biblioteka, muzeum, poczta czy sklepy. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych modernizowanych lub budowanych jest 189 dworców. – To największy w historii PKP projekt dworcowy. Do 2023 r. jedna trzecia dworców zostanie w ramach tego programu zmodernizowana, a ponad połowa z tej puli to dworce w małych ośrodkach – mówi Krzysztof Golubiewski i zapowiada, że jest przewidywana modernizacja kolejnych 150 dworców. W ramach programu modernizacyjnego kluczową rolę odgrywa wygoda podróżnych. – Stawiamy na nowoczesne technologie.

Dworzec musi być czysty, bezpieczny, musi mieć udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dla rodziców z dziećmi, musi być przyjazny dla pasażera – dodaje Golubiewski. Przy budowie nowych dworców najważniejszą funkcję pełni nie tylko funkcjonalność czy estetyka, lecz także ekologia – tam, gdzie to możliwe, są montowane panele fotowoltaiczne, pompy ciepła (takie rozwiązania są zastosowane m.in. w Nowym Tomyślu, Garwolinie). Innowacyjne dworce systemowe będą wyposażone w nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej, bezpieczeństwa oraz automatyki oświetlenia. – Przez modernizację linii kolejowych, zakup taboru kolejowego, uchwalenie programu utrzymaniowego czy choćby przez program dworcowy dzisiaj możemy mówić o tym niespotykanym od dawna renesansie polskiej kolei – podsumowuje minister Andrzej Adamczyk. I choć kolej się zmienia, a liczba pasażerów rośnie, to wciąż jest deficytowa. – Czy jest na świecie kolej wykonująca służbę publiczną, która nie jest deficytowa? Odpowiadam: nie ma – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. – Transport zbiorowy będzie zawsze deficytowy, naszym zadaniem jest tak go organizować, żeby ten deficyt był jak najmniejszy – dodaje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – Ale jeżeli spojrzymy na kwestie związane z mobilnością, z tym że można się spokojnie przemieszczać, swobodnie podejmować pracę w różnych miejscach, podróżować szybciej, w lepszych warunkach, to dostrzeżemy, że inwestycja w transport zbiorowy to jest tak naprawdę inwestycja w rozwój, w rozwój na różnych polach. To mechanizm napędzający wiele gałęzi gospodarki. Rozwój transportu zbiorowego to inwestycja, inwestycja, która przynosi zwrot – podsumowuje.

Okładka tygodnika WPROST: 40/2019
Artykuł został opublikowany w 40/2019 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także