Mamy nowy rekord w imporcie gratów
Z danych o imporcie używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony wynika, że styczeń był rekordowym miesiącem w historii. Liczby podsumował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W styczniu do Polski wjechało 81 843 samochody, o 8,9 proc. więcej niż w styczniu 2019 roku. Średni wiek importowanych samochodów to w tej chwili 11 lat i 7 miesięcy. Oznacza to, że auta wjeżdżające do kraju są o 1 miesiąc starsze niż te sprzed roku. Najpopularniejszy sprowadzany rocznik to 2008.
Co ciekawe, sprowadzamy coraz więcej diesli i to tych, które najbardziej trują. Większość z nich nie spełnia normy Euro 5. Udział diesli w styczniowym imporcie samochodów osobowych wyniósł 43,8, czyli był na tym samym poziomie, co w 2016 roku. Nie zmienił się kierunek, z którego importujemy samochody z dieslami. Trzy główne kraje to Niemcy, Francja i Belgia, z których pochodził 76,7 proc. używanych aut z silnikami dieslowskimi.
Najwięcej aut wjechało do woj. mazowieckiego, ale największy przyrost importu miał miejsce w woj. świętokrzyskim. Z kolei w dwóch województwach nastąpił nieznaczny spadek importu: woj. pomorskim i woj. opolskim.