Radykalny spadek sprzedaży Tesli w Europie

Dodano:
Tesla Źródło: Shutterstock / Jonathan Weiss
Sprzedaż Tesli spadła o 68 proc. w Holandii i 92 proc. w Norwegii w lutym 2020 roku. Co się dzieje z marką, której akcje kosztują najwięcej w historii?

Sprzedaż aut Tesli stała się całkowicie oderwana od wyceny rynkowej firmy – donosi Forbes. Podczas zamknięcia giełdy w piątek akcje Tesli były dwukrotnie więcej warte niż na początku grudnia 2019 r. a więc zaledwie 3 miesiące temu.

Tymczasem europejska sprzedaż Tesli poleciała w lutym na łeb na szyję. W lutym Tesla zarejestrowała 155 samochodów w Holandii, co stanowi spadek o 68 proc. w stosunku do poziomu z lutego 2019 r. Na jednym z najważniejszych rynków, w Norwegii, zarejestrowano łącznie 83 Tesle, w porównaniu do 1016 w lutym 2019 r.

To wszystko bardzo dziwne, ponieważ grudniowa sprzedaż Tesli w Europie Zachodniej była olbrzymia. Tesla zarejestrowała 12 482 samochodów w Holandii w grudniu 2019 r. A w styczniu i lutym 2020 r. było to tylko 320 aut. Oba kraje są małe, ale w Holandii znajduje się europejskie centrum dystrybucji Tesli, a Norwegia to tradycyjnie bardzo ważny rynek dla Amerykanów.

Jak zauważa analityk Forbesa Jim Collins rynek wciąż zdaje się wierzyć Elonowi Muskowi na słowo, że Tesla „bez problemu przekroczy 500 tys. sztuk dostarczonych w 2020 r”. To byłby wzrost o 36,2 proc. w stosunku do poziomu z 2019 r. No ale dwa ważne rynki zaliczyły taki spadek, to ta wiara jest raczej na wyrost.

W zeszłym tygodniu rynki obiegła wiadomość, że Tesla zarejestrowała w styczniu tylko 3563 samochody. W lutym gospodarka Chin prawie się zatrzymała, tymczasem statystyki wskazują, że Tesla zarejestrowała w ubiegłym roku ponad 42 tys. samochodów w Chinach. Tegoroczna sprzedaż jest więc zbyt mała, choć analitycy szacują, że w Chinach sprzeda się 125-150 tys. samochodów w 2020 r.

Według Forbesa wycena giełdowa Tesli jest przesadzona. Firma wyceniana jest na podstawie prognozy sprzedaży jednostkowej, która nie ma szans się spełnić. Wg magazynu Tesla sprzeda 360-400 tys. samochodów w ciągu całego 2020 roku.

Forbes informuje, że zwolennicy Tesli uważają, że firma po prostu „wstrzymuje” sprzedaż modeli międzynarodowych, aby skoncentrować się na wprowadzeniu Modelu Y, który początkowo będzie sprzedawany tylko w Ameryce.

Źródło: Forbes
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...