Robert Lewandowski ma nowe auto. To limitowane Porsche za 1,3 mln zł
Kabriolet kapitana reprezentacji Polski zrobi duże wrażenie. Jego samochód jest najdroższym modelem w ofercie Porsche – Speedster kosztuje aż 1,3 mln złotych. To auto z limitowanej edycji, co sprawia, że nawet używane pojazdy są droższe od tych z salonu.
Porsche 911 Speedster to niesamowity hołd dla historii. Już kiedy debiutował jako pojazd koncepcyjny, wzbudził ogromną sensację.
Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. A za dostarczanie mocy odpowiada wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 510 KM. Połączono go z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT.
Wizualnie Speedster nawiązuje do swojej własnej historii – przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r. Limitowana edycja 911 Speedstera przypomina ten pojazd. W połowie 2019 r. w fabryce w Zuffenhausen powstało dokładnie 1948 egzemplarzy modelu.
Koncepcyjne wydanie 911 Speedstera pokazano w 2018 r., w trakcie uroczystości z okazji rocznicy 70 lat samochodów Porsche w Zuffenhausen. Później model zaliczył szereg kolejnych publicznych występów: na Festiwalu Prędkości w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w październiku.
Sporo elementów prototypowej wersji modelu można teraz znaleźć – w tej samej lub zbliżonej formie – w aucie seryjnym. Wyróżnia je specjalnie ukształtowana pokrywa miękkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedstera z 1988 r. To jak dotąd największy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, jakiego Porsche użyło w modelu seryjnym. Dwa elementy wykończeniowe na wybrzuszeniach kryją komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który należy do standardowego wyposażenia nowego dwumiejscowego pojazdu.
Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zastąpiono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje się do codziennego użytku. W połączeniu ze skróconą, obniżoną ramą przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedsterowi charakterystyczny, atletyczny profil. Wyjątkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyróżniała już historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r.
Konstruując 911 Speedstera projektanci stawiali przede wszystkim na lekkość. Przednia pokrywa z kompozytów węglowych – o 2 kg lżejsza niż ta w 911 GT3 – oraz błotniki z tego samego materiału pochodzą z 911 R. Przedni zderzak zapożyczono z GT3, ale jego spoiler został zaprojektowany zupełnie od nowa. Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzymała elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedstera elementy z 911 GT3 Touring.
W kabinie znajdują się w pełni kubełkowe fotele z kompozytów węglowych z boczkami i zagłówkami wykończonymi czarną skórą, która pokrywa również podłokietniki na obiciach drzwi oraz skróconą dźwignię zmiany biegów. Środkowe panele siedzeń obszyto skórą perforowaną. Lekkie panele drzwi z czarnymi taśmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoliły dodatkowo ograniczyć masę własną samochodu.
Zagłówki, karbonowe osłony progów drzwi i tarczę umieszczonego pośrodku obrotomierza ozdabia logo „Speedster”. Wszystkie wskaźniki mają białe wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami – co stanowi nawiązanie do Porsche 356 Speedstera. Na zabudowie za fotelami znalazła się plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza 911 Speedster – łącznie model powstał w liczbie 1948 sztuk.
Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnossący, sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4 litrów swoją maksymalną moc – 510 KM – osiąga przy 8400 obr./min, a jego maksymalna prędkość obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 470 Nm jest generowany przy 6250 obr./min. Nowy 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i osiąga prędkość maksymalną 310 km/h.