Polska ma strategię wodorową. Przyjął ją rząd
O sprawie obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Polska strategia wodorowa określa główne cele rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce oraz kierunki działań potrzebnych do ich osiągnięcia. „Dokument wpisuje się w światowe, europejskie i krajowe działania mające na celu budowę gospodarki niskoemisyjnej. Wśród głównych celów programu jest m.in. wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie. Realizacja strategii ma zaowocować m.in. 800-1000 nowymi autobusami wodorowymi, w tym wyprodukowanymi w Polsce. W naszym kraju mają też działać minimum 32 stacje tankowania i bunkrowania wodoru”, czytamy.
Wcześniej przedstawiono strategię Orlenu
Jak przypomina Instytut, niedawno koncern PKN Orlen zaprezentował strategię wodorową pod nazwą Hydrogen Eagle. Realizacja programu obejmującego Polskę, Czechy i Słowację, ma umożliwić polskiemu gigantowi paliwowemu osiągnięcie do 2030 roku mocy wytwórczych wodoru na poziomie ok. 50 tys. ton rocznie. Program zakłada budowę sześciu nowych hubów wodorowych, w tym trzech w Polsce, dwóch w Czechach oraz jednego na Słowacji, zasilanych przez odnawialne źródła energii. Program obejmie także trzy instalacje przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór, zlokalizowane w Płocku, Ostrołęce oraz w Czechach, jak również międzynarodową sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo. Orlen rozpoczął już postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach.
Jest flota i plany Polsatu
Jeśli chodzi o transport indywidualny, to rynek samochodów z napędem wodorowym jest w powijakach. Kilka miesięcy temu głośnym echem odbił się zakup przez spółkę leasingową Plus Flota z Grupy Polsatu 41 wodorowych Toyot Mirai i ośmiu Hyundaiów Nexo. Wcześniej w Polsce Toyota zarejestrowała na siebie jedno auto wodorowe.
Jedną z barier utrudniających wzrost popytu na samochodu elektryczne, wykorzystujące wodór do zasilania ogniw paliwowych, jest brak stacji tankowania tego paliwa. Ten problem jest szczególnie dotkliwy w naszym kraju, gdzie do niedawna nie działał ani jeden tego typu obiekt. Pierwszą stację wodorową, choć na razie tylko na potrzeby swoich pracowników, uruchomił kilka miesięcy temu przy ulicy Łubinowej w Warszawie Cyfrowy Polsat, donosi IBRM Samar.