Rosja pozostanie bez luksusowych aut. Kolejny kraj chce zakazu importu

O sprawie obszernie pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, nowy zakaz eksportu dóbr luksusowych (nie tylko aut) z Japonii do Rosji ma na celu zwiększenie presji na rosyjskich oligarchów, którzy wspierają finansowo prezydenta Władimira Putina.
Jak podaje agencja Kyodo, samochody, autobusy i ciężarówki stanowią 42 proc. dostaw dóbr luksusowych z Japonii do Rosji. Według danych rządowych miały one wynieść łącznie 627,8 mld jenów (5,2 mld dolarów) w 2020 r. Do Rosji wyeksportowano wtedy około 190 tys. samochodów osobowych, zarówno nowych, jak i używanych. Planowany zakaz może objąć także samochody używane.
Toyota wycofuje się wraz z Lexusem
Co ważne, niemal wszyscy główne japońskie koncerny motoryzacyjne już przed kilkoma tygodniami wstrzymały działalność na rynku rosyjskim i eksport aut do tego kraju. Dotyczy to także producentów aut z segmentu premium. Wśród nich był m.in. Lexus, siostrzana marka Toyoty. – Jasno informowaliśmy, że od 4 marca zaprzestajemy eksportu samochodów i części do Rosji. Decyzja w tej sprawie dotyczy zarówno Toyoty, jak i Lexusa. Nic się od tej pory nie zmieniło – potwierdził IBRM Samar Robert Mularczyk, Public Relations & External Affairs Senior Manager w Toyota Motor Poland.
Nissan i Honda też nie chcą sprzedawać w Rosji
Kolejna japońska marka premium to Infiniti, która znajduje się w portfolio Nissana. Jak informowały media, Infiniti miało pójść w ślady Nissana i wstrzymać dostawy aut na rynek rosyjski. Zarazem jednak w internetowych przekazach pojawiły się informacje, że zapasy aut u rosyjskich dealerów nadal są duże. Rzecznik rosyjskiego oddziału Infiniti miał natomiast powiedzieć, że niemożliwe byłoby, aby Infiniti wycofało się z jednego z najważniejszych rynków. W połowie marca twierdził, że „opuszczenie rynku nie jest omawiane".
Jak przypomina IBRM Samar, eksport motocykli i samochodów na rynek rosyjski wstrzymała także Honda, ale w informującym o tym komunikacie nie podano czy decyzja ta dotyczy również należącej do tego japońskiego koncernu samochodowej marki premium Acura.