Giganci zjednoczyli siły. W Polsce powstanie sieć stacji szybkiego ładowania dla ciężarówek

Pierwsze ogólnodostępne HUB-y szybkiego ładowania dla pojazdów ciężarowych zostaną uruchomione przy serwisach Scanii m. in. w Nadarzynie, Choroszczy k. Białegostoku oraz w Gliwicach. Celem kooperacji jest obniżanie śladu węglowego w transporcie oraz dostarczanie klientom kompleksowych rozwiązań w zakresie elektrycznych pojazdów ciężarowych i systemów ich ładowania, jak czytamy na stronach IBRM Samar.
Elektryczne TIR-y są równie ważne, co auta osobowe
– To ważny dzień dla rozwoju elektromobilności ciężkiego transportu w Polsce. Elektryfikacja stanie się faktem jedynie przy współpracy partnerów specjalizujących się w dostarczaniu energii oraz infrastruktury. Tylko tak możemy wprowadzić do ruchu elektryczne pojazdy ciężarowe i przyczynić się do dekarbonizacji oraz konkurencyjności polskiego transportu. Jeśli chcemy przyspieszyć zmianę w kierunku zrównoważonego transportu, nie możemy oglądać się na innych, musimy działać tu i teraz – mówi Wojciech Rowiński dyrektor generalny Scania Polska S.A.

Ekoenergetyka to spółka technologiczna, która projektuje i produkuje infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Spółka ma własne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne i jest jednym z kluczowych dostawców systemów szybkiego ładowania wysokiej mocy w Europie m.in. dla RATP Paryż i miejskiego przewoźnika SWM Monachium. Już ponad 2 500 stacji z logo Ekoenergetyki działa w 26 krajach, m.in. w Polsce, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, Francji, Singapurze i Brazylii.
Docelowo sieć będzie dostępna także dla osobówek
W ramach realizacji Programu „EKOEN-100” firma Ekoen zajmie się lokalizacjami pod budowę HUB-ów ultraszybkiego ładowania. Celem jest stworzenie sieci ultraszybkich HUB-ów Ekoen eTruck przeznaczonych głównie dla ciężarowych pojazdów elektrycznych. HUB-y Ekoen eTruck powstaną m.in. przy serwisach Scania Polska znajdujących się obok korytarzy transportowych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T. Docelowo rozwój infrastruktury do elektryfikacji transportu ciężkiego jest planowany na terenie całej Polski. HUB-y Ekoen eTruck będą dostępne także dla elektrycznych pojazdów osobowych oraz dostawczych i będą oferowały szybkie ładowanie. Docelowo ładowanie pojazdów będzie realizowane ładowarkami o mocy 750 kW i 1,5 MW.