Dobra luksusowe w dobie kryzysu. Jakie drogie auta kupują Polacy?
Jak wylicza Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w czerwcu 2022 r. liczba rejestracji aut premium w Polsce wzrosła nieznacznie w stosunku do maja br. i była nieco większa niż w czerwcu ubiegłego roku. Udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 21 procent.
Premium rośnie, choć nie ma łatwo
W czerwcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 8 406 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 4,03 proc. więcej niż w maju 2022 roku i o 4,53 proc. więcej w zestawieniu z czerwcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 042 takie samochody. Czerwcowy wynik bieżącego roku był też znacznie większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 5 900 samochodów z segmentu premium. W czerwcu bieżącego roku udział samochodów premium w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 21,2 proc. Łącznie w pierwszej połowie 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 47 148 nowych samochodów klasy premium, o 3,09 proc. (1 504 sztuki) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.
Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w czerwcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 39 587 samochodów osobowych, o 8,49 proc. mniej niż rok wcześniej i o 10,28 proc. więcej niż w maju 2022 r. Od stycznia do czerwca 2022 roku zarejestrowano 212 417 samochodów osobowych, o 12,28 proc. mniej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy ubiegłego roku. W stosunku do 2021 roku dynamika sprzedaży samochodów klasy premium ma się zatem lepiej niż całego rynku aut osobowych.
Mimo to, także auta z wyższej półki od dłuższego napotykają na problemy wywołane brakami mikroprocesorów, czy te związane z trwającą już ponad cztery miesiące inwazją Rosji na Ukrainę, czego skutkiem jest destabilizacja dostaw komponentów do produkcji aut. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem rynku w nowe samochody, na które trzeba czekać wiele miesięcy. Trudną sytuację pogłębiają rosnące ceny aut, co spowodowane jest z kolei m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji czy coraz wyższą inflacją. Rosnące szybko ceny paliw też mogą wiele osób skutecznie zniechęcać do zakupu samochodu spalinowego.
Wygrywa BMW
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec czerwca 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce 12 364 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 1,10 proc. mniejszym niż na koniec I półrocza ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-czerwiec 2022 roku to: trójka, X3 oraz X5.
Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce w I półroczu br. 11 148 samochodów, o 6,05 proc. więcej. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec czerwca 2022 roku okazała się Klasa GLC z 1 618 zarejestrowanymi autami, przed Klasą C oraz Klasą E.
Trzecie Audi. Porsche z ogromnym wzrostem
Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu sześciu miesięcy tego roku zarejestrował 9 372 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 11,14 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec szóstego miesiąca ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5. Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3.
Tuż za podium było Volvo. W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec czerwca 2022 roku największą stratę odnotował Lexus. Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Porsche.