Ile naprawdę jest w Polsce samochodów i jaki jest ich wiek?
Na podstawie bazy CEPiK, park samochodów wg stanu na koniec 2022 roku, IBRM Samar sprawdził, ile samochodów osobowych porusza się po polskich drogach i jaki jest ich średni wiek.
Jak czytamy, z najnowszych dostępnych danych wynika, że 31 grudnia 2022 roku w bazach CEPiK-u (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) zarejestrowanych było 26,675 miliona samochodów osobowych, o 577 tysięcy więcej (+2,2 proc.) niż rok wcześniej. To jednak o 27 tys. aut mniej, niż wynika z aktualizowanych na bieżąco przez IBRM Samar danych: park 2021 plus pierwsze rejestracje nowych i używanych samochodowych minus wyrejestrowania. Skąd taka różnica? Jak przyznaje Instytut, nie wiadomo.
Ile jest aut, które nie istnieją?
Za punkt wyjścia IBRM Samar przyjął zatem dane z bazy Park 2022 – 26,675 miliona aut. Problemem są tzw. „martwe dusze”, czyli pojazdy określone w CEPiK-u jako archiwalne: obecne w bazach, ale praktycznie nieistniejące. To samochody niewyrejestrowane, nieanulowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce, ale w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów. Taką definicję stosuje CEPiK.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 257 tysięcy takich „martwych dusz”, a ich łączna liczba przekroczyła 7 milionów sztuk (dokładnie 7,006 mln). Po wyeliminowaniu pojazdów archiwalnych z baz CEPiK-u liczba zarejestrowanych samochodów osobowych na koniec 2022 roku zmniejsza się do 19,669 miliona sztuk.
Wiek aut bez „martwych dusz”
Średni wiek „martwych dusz” wynosi blisko 36 lat, zatem ich wyeliminowanie znacząco wpływa na obniżenie średniego wieku aut w parku: z 21,15 roku do 15,88 roku. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że ten średni wiek ciągle rośnie: na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy – o 0,32 roku. W 2022 roku popyt na nowe samochody został ograniczony przez niską podaż. Import też był mniejszy, ale w przypadku samochodów osobowych ich średni wiek osiągnął rekordowy poziom ponad 13,2 roku. Dla aut z silnikami benzynowymi przekroczył 14 lat.
Jak dodaje IBRM Samar, w kontekście parku aut w Polsce warto też walczyć z mitem, że Polska „goni Luksemburg” czy „jest drugą Szwajcarią” pod względem liczby aut przypadających na 1000 mieszkańców. Jeśli nawet teoretycznie mamy ich 700, realnie, po wyeliminowaniu „martwych dusz” zostaje 517.