Nowa Toyota C-HR ładowana z gniazdka. Ulubiony crossover Polaków ma potężny silnik

Od debiutu w 2017 roku europejscy klienci kupili niemal 900 000 egzemplarzy Toyoty C-HR. Na rynek weszła niedawno druga generacja auta. Nowa Toyota C-HR Plug-in Hybrid to jak wskazuje nazwa hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka. Jej zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu wynosi do 66 km w cyklu mieszanym (wg WLTP). Po wyczerpaniu energii system automatycznie uruchamia tryb hybrydowy, w którym auto zasilane jest benzyną oraz energią odzyskiwaną podczas hamowania.
Układ napędowy plug-in hybrid Toyoty C-HR składa się z dwulitrowej jednostki benzynowej o mocy 152 KM (112 kW) oraz silnika elektrycznego o mocy 163 KM (120 kW), zasilanego baterią litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh. Całkowita moc układu wynosi 223 KM (164 kW), co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy.
Technologie, które wydłużają zasięg auta

Aby dodatkowo ograniczyć zużycie energii i wydłużyć zasięg w trybie EV, zastosowano układ klimatyzacji i nagrzewania z pompą ciepła, która doprowadza do wnętrza ciepło generowane przez silnik oraz z otoczenia. Z kolei system Predictive Efficient Drive pozwala efektywniej wykorzystać działanie napędu hybrydowego plug-in i zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki współpracy z wbudowaną nawigacją i funkcji geofencingu auto uczy się ekonomicznej jazdy i optymalnego wyboru trybu pracy napędu, bazując na wskazaniach GPS oraz zachowaniu kierowcy. System bierze pod uwagę także warunki na trasie, zagęszczenie ruchu czy ukształtowanie terenu.
Nowa funkcja Regeneration Boost umożliwia prowadzenie auta głównie przy użyciu pedału przyspieszenia, z minimalnym wykorzystaniem pedału hamulca. Trzy poziomy odzyskiwania energii pozwalają dostosować działanie układu do natężenia ruchu, przy czym na najwyższym poziomie nawet do 80 proc. hamowania przebiega bez wciskania pedału hamulca.
Wybór trybów jazdy i pracy napędu
Napęd nowej Toyoty C-HR Plug-in Hybrid pracuje w czterech trybach – elektrycznym (EV), hybrydowym (HV), elektryczno-hybrydowym (EV/HV) oraz trybie ładowania baterii. Tryb EV jest włączany automatycznie po uruchomieniu samochodu. Jeśli kierowca nie wybierze innego trybu, pojazd będzie się poruszał bezemisyjnie, aż do osiągnięcia minimalnego dla trybu EV poziomu naładowania baterii. Tryb elektryczny działa w pełnym zakresie prędkości, nawet przy bardzo dynamicznej jeździe.
Ładowanie baterii
Ładowarka pokładowa 6,6 kW pozwala naładować baterię od 0 do 100 proc. w mniej niż 2,5 godziny przy użyciu Wallboxa i kabla trójfazowego. Możliwe jest także ładowanie z domowego gniazdka za pomocą oferowanego w standardzie kabla Typ 2.