Szef Izery odwołany ze stanowiska po 6 latach. Co dalej z „polskim” elektrykiem?
O ruchach personalnych w ElectroMobility Poland pisze obszernie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, z dniem 8 kwietnia 2024 r. Rada Nadzorcza ElectroMobility Poland oddelegowała członka Rady Nadzorczej EMP Pawła Ponętę do czasowego wykonywania czynności członka zarządu – prezesa zarządu spółki. Tak poinformowano w komunikacie.
Piotr Zaremba pełnił funkcję prezesa zarządu od dnia 17 kwietnia 2018 roku. Paweł Poneta będzie kierował ElectroMobility Poland do czasu powołania nowego prezesa. Wybór powinien nastąpić do 6 maja 2024 roku i odbędzie się w drodze konkursu, który został ogłoszony w dniu 8 kwietnia 2024 roku – jak poinformowała spółka w komunikacie. W zarządzie spółki – na stanowisku członka zarządu ds. finansowych pozostał Sławomir Bekier.
Paweł Poneta pełni funkcję prezesa Tauron Inwestycje. Od 2014 roku w Tauron Polska Energia pracował m.in. jako dyrektor wykonawczy ds. badań i innowacji. Ma blisko 20-letnie doświadczenie w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji. Poneta ma na swoim koncie ponad 50 projektów badawczo-rozwojowych i innowacyjnych, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.
Paweł Poneta ukończył Wydział Budownictwa Politechniki Warszawskiej ze specjalizacją w dziedzinie Konstrukcji Budowlanych, zdobył również stopień doktora na Politechnice Rzeszowskiej na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska. Ma także tytuł MBA Krakowskiej Szkoły Biznesu UEK. Do Rady Nadzorczej ElectroMobility Poland został powołany w dniu 20 marca 2024 roku (wówczas rząd wymienił Radę Nadzorczą EMP).
W dniu 8 kwietnia Rada Nadzorcza Spółki ElectroMobility Poland S.A. podczas posiedzenia dokonała wyboru przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza rady nadzorczej, która od tego dnia będzie pracować w składzie: Jarosław Więcek – przewodniczący Rady Nadzorczej, Agnieszka Szklarczyk-Mierzwa – wiceprzewodnicząca Rady Nadzorczej, Sławomir Miklaszewicz – sekretarz Rady Nadzorczej, Katarzyna Maj – członek Rady Nadzorczej, Maciej Mazur – członek Rady Nadzorczej oraz Paweł Poneta – członek Rady Nadzorczej, czasowo oddelegowany jako pełniący obowiązki prezesa zarządu.
Co dalej z Izerą?
Tego nie wiadomo. IBRM Samar przypomina przemyślenia w tej sprawie, którymi podzieliła się niedawno na Platformie X Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej. – Przemysł samochodowy w wielu krajach (w tym w Niemczech) korzysta ze wsparcia państwa np. poprzez sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko CZY chcemy zachować ten projekt, ale też JAK ewentualnie go rozwijać. Izera jako chińska montownia nie jest dla Polski korzystna. Izera, która mimo chińskiego komponentu stawia szeroko na polskich podwykonawców miałaby większy sens – napisała Pełczyńska-Nałęcz.
Niedawno poprzednie władze EMP wybrały wykonawcę fabryki w Jaworze (Mirbud). Wcześniej nawiązały ścisłe partnerstwo z chińskim gigantem Geely (właścicielem m.in. Volvo), który byłby dostarczycielem platformy dla Izery.