Kiedy szybciej do Kłodzka? Ekspresowa S8 na Dolnym Śląsku
Jak informują drogowcy, realizację 87 km drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem podzielili na krótsze odcinki. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. Powstanie w systemie Projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawcy najpierw opracują dokumentację projektową niezbędną do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a dopiero po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie.
Odcinki w realizacji
Droga pomiędzy podwrocławskimi Kobierzycami i Łagiewnikami, o długości 32,5 km, to trzy odcinki realizacyjne. 14 grudnia 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z ich wykonawcami i obecnie trwają prace projektowe. Pierwszy odcinek, pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe, zrealizuje Strabag Infrastruktura Południe za ok. 309,8 mln zł. Drugi, pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski, firma PORR za ponad 401,1 mln zł, zaś trzeci odcinek Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód firma Budimex za ok. 355,6 mln zł.
Kolejny fragment przyszłej S8 od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich, o długości ok. 17 km, drogowcy podzielili na dwa odcinki realizacyjne. Inwestycja jest na etapie procedury przetargowej. Trwa weryfikacja złożonych ofert. Podpisanie umowy z wykonawcami planowane jest w na przełomie III i IV kwartału 2024 roku.
Dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Bardo, o długości ok. 14 km, 14 czerwca 2024 r. drogowcy podpisali umowę z wykonawcą. Jest nim konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a wartość inwestycji wynosi ponad 378 mln zł.
Odcinki w przygotowaniu
Kolejny fragment trasy S8, od węzła Bardo do Kłodzka, jest na etapie prac przygotowawczych. Obecnie GDDKiA przygotowuje Program inwestycji (PI), w którym określi zakres inwestycji, harmonogram czasowy oraz jej wstępne koszty. Opracowany PI musi zostać uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ), w którym zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem analizowanych na wcześniejszych etapach wariantów.
Zakończenie budowy drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko i oddanie trasy do ruchu planowane jest (w zależności od odcinka) w latach 2028-2033. Dla dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami, drogowcy są na etapie opracowań studialnych.