Samochód z pseudonimem prezesa w nazwie. Zobaczcie, co wymyślił Lexus
Lexus w Japonii rozpoczął przyjmowanie zamówień na model LBX Morizo RR. To najbardziej ekstremalna odmiana miejskiego crossovera, który od miesięcy podbija najważniejsze rynki dla marki. Wersja Morizo RR została stworzona z myślą o jak najlepszych osiągach. W pracach nad autem czynny udział brał Akio Toyoda, prezes zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation, który w rajdach i wyścigach startuje właśnie pod pseudonimem Morizo.
To najmocniejsza wersja Lexusa LBX
Samochód został zbudowany w oparciu o nową platformę. Pozwala ona wykorzystać możliwości trzycylindrowego silnika 1.6 z turbodoładowaniem oraz sterowanego elektronicznie stałego napędu 4x4. Platforma w przedniej części została wzmocniona i usztywniona, a w tylnej części także dodatkowo poszerzona, by umożliwić zamontowanie podzespołów tylnego napędu i zmienionego układu zawieszenia.
Jednostka napędowa o oznaczeniu G16E-GTS została poddana tuningowi przez inżynierów Lexusa, którzy zastosowali m.in. lżejsze komponenty i większą turbosprężarkę, by uzyskać lepsze parametry niż do tej pory. Motor osiąga moc 305 KM/224 kW przy 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm i jest osiągany w zakresie 3250-4600 obr./min.
Auto sparowano z nową ośmiobiegową skrzynią automatyczną Direct Shift z możliwością zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy lub z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. LBX Morizo RR jest pierwszym Lexusem, który na japońskim rynku oferuje możliwość manualnej zmiany przełożeń.
Elektronicznie sterowany napęd 4x4 dostosowuje się do warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. Na śliskich nawierzchniach rozdział mocy pomiędzy przodem, a tyłem wynosi 50:50, bo priorytetem jest jak najwyższa przyczepność. LBX Morizo RR ma przednią i tylną blokadę mechanizmu różnicowego Torsen, dzięki czemu auto lepiej przyspiesza na wyjściu z zakrętów i dobrze prowadzi się na drogach o zmiennych nawierzchniach.
LBX Morizo RR będzie wyposażony w specjalny tryb Circuit. Wykorzystując dane z systemu GPS, auto zidentyfikuje tor wyścigowy i zmieni wybrane ustawienia auta – przyspieszy czas reakcji turbosprężarki, zwiększy chłodzenie silnika, podniesie limit prędkości auta oraz uruchomi sygnalizację optymalnej zmiany przełożenia. Kierowca przy pomocy aplikacji będzie mógł dostosować pracę tych elementów do swoich preferencji.
Wzmocniona konstrukcja i zmodyfikowane zawieszenie
W porównaniu z hybrydową wersją auto jest o 10 mm niższe, obniżono także punkt biodrowy kierowcy i dostosowano kąt pracy pedałów, by auto dawało jak najlepsze wyczucie. Konstrukcja auta jest wyjątkowo sztywna dzięki 469 punktom laserowego spawania oraz zastosowaniu aż 12,8 m klejów strukturalnych.
Auto ma także zmodyfikowane zawieszenie. W wersji LBX Morizo RR w lekkich i sztywnych kolumnach przedniego zawieszenia wykorzystano po raz pierwszy technologię Response-Enhancing Damping Structure (REDS), która poprawia wyczucie pracy układu kierowniczego. Z tyłu zastosowano podwójne wahacze. Sportowy LBX otrzymał także zmodyfikowany układ hamulcowy. W wersjach z automatem z przodu są wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski, a z tyłu są tarcze stałe. W wersji ze skrzynią manualną wentylowane tarcze są na obu osiach.
LBX Morizo RR został także dopracowany pod kątem aerodynamiki. We współpracy z zespołem Lexus Pathfinder Air Racing zaprojektowano elementy, które ułatwiają przepływ powietrza w przedniej części auta oraz lepsze chłodzenie podzespołów, zmniejszają turbulencje pod podwoziem oraz wpływają na stabilne prowadzenie auta. LBX Morizo RR otrzymał pakiet rozwiązań, które redukują nieprzyjemny hałas oraz niepożądane wibracje.
Sportowy wygląd nadwozia i wnętrza
Lexus LBX Morizo RR ma zmienione przednie zderzaki oraz przedni grill, które ułatwiają chłodzenie silnika. Z zewnątrz wersję Morizo RR rozpoznamy po 19-calowych felgach z kutego aluminium, czerwonych zaciskach hamulcowych, nadkolach i błotnikach w kolorze nadwozia, a także tylnym zderzaku, w który wkomponowano dwie końcówki układu wydechowego.
LBX Morizo RR jest oferowany w kolorze czarnym lub w czterech dwukolorowych malowaniach nadwozia z kontrastującym czarnym dachem. Wnętrze ma ciemnie wykończenie. Są sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami, które stabilizują ciało podczas jazdy w zakrętach. Zastosowano aluminiowe nakładki na pedały, a 12,3-calowe cyfrowe zegary otrzymały grafiki inspirowane motorsportem.
Debiut na japońskim rynku
Klienci w Japonii mogą już zamawiać Lexusa LBX Morizo RR, a pierwsze egzemplarze trafią do nich pod koniec sierpnia 2024 roku. Powstanie też 100 aut w wersji LBX Morizo RR Bespoke Build. Limitowana edycja dostępna będzie w drodze losowania, a szczęśliwcy otrzymają szansę stworzenia unikalnego egzemplarza sportowego crossovera poprzez spersonalizowanie wybranych elementów auta. Samochód w tej wersji może wyróżniać się m.in. żółtymi zaciskami hamulcowymi czy innymi materiałami, kolorami oraz wzorami we wnętrzu.
I na koniec fatalna wręcz wieść dla Polski. Lexus LBX Morizo RR nie będzie dostępny na naszym rynku.