Podlaskie: powstanie prawie 600 km tras rowerowych
Przedstawiciele zarządu województwa podlaskiego podpisali umowę na realizację tego projektu, która teraz zostanie wysłana do podpisu do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie - powiedział marszałek województwa Jarosław Dworzański. Z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej pochodzi na ten cel ponad 48,5 mln zł, samorząd województwa podlaskiego dołoży do tego ponad 2,8 mln zł. Wartość całego projektu to ponad 58,9 mln zł.
Łącznie w pięciu regionach, które korzystają z unijnych pieniędzy w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej, ma powstać ponad 2 tys. km ścieżek rowerowych. Z programu korzystają województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Według urzędu marszałkowskiego w Białymstoku, w Podlaskiem trasa będzie najdłuższa.
Trasa połączy Białystok, Łomżę i Suwałki
Trasa rowerowa będzie biegła przez 9 powiatów: suwalski, sejneński, augustowski, moniecki, białostocki, zambrowski, łomżyński, hajnowski i siemiatycki oraz 3 największe miasta: Białystok, Łomżę i Suwałki. Będzie przebiegać przez teren 36 gmin. Powstanie też wiszący most dla pieszych i rowerzystów w Mielniku przez rzekę Bug.
Szlak ma prowadzić przez wszystkie najbardziej atrakcyjne turystycznie miejsca w regionie, np. Puszczę Knyszyńską, Biebrzański Park Narodowy, Wigierski Park Narodowy, Puszczę Białowieską czy Suwalski Park Krajobrazowy. Część szlaku powstanie poprzez modernizację już istniejących dróg, duktów leśnych, część będzie budowana na nowo. Powstanie również 68 miejsc obsługi rowerzystów, które mają być wyposażone m.in. w stojaki na rowery, miejsca do wypoczynku, toalety, punkty gastronomiczne. Cały szlak będzie oznakowany, oznakowane też będą pobliskie atrakcje turystyczne.
Nawierzchnia bitumiczna
Dyrektor departamentu polityki regionalnej w urzędzie marszałkowskim Wiesław Kamieński poinformował, że około 450 km z planowanych 592 km szlaków będzie miało nawierzchnię bitumiczną lub ze specjalnej kostki po już istniejących trasach. Wiele jest miejsc cennych przyrodniczo na szlaku i nie można tam kłaść asfaltu. W większości szlaki będą żwirowo-szutrowe - mówił członek zarządu województwa podlaskiego Jacek Piorunek.
Władze województwa zakładają, że szlak będzie miał znaczący wpływ na rozwój turystyki w regionie, gdyż turystyka rowerowa jest wszędzie bardzo modna. Liczą także na to, że infrastruktura na szlaku będzie się rozwijać, bo inwestycja zachęci lokalnych przedsiębiorców do rozwoju np. gastronomii czy innych usług. - Gdy szlaki będą gotowe, zostaną przekazane lokalnym samorządom, które w przyszłości będą odpowiedzialne za ich utrzymanie - mówił marszałek Jarosław Dworzański.
Jeszcze w 2012 roku samorząd województwa ogłosi dwa przetargi związane z tym projektem: na dokumentację techniczną i inżyniera projektu. Prace budowlane mają być prowadzone w 2014 roku.jl, PAP