Wydarzenie: Świat
Rozstrzygnięto drugą edycję konkursu AGFA European Portrait Award 2000. Nagrody (3 tys. euro) zostaną wręczone w Barcelonie. Przyznano je w czterech kategoriach: portretu czarno-białego (Tamara Peel, Wielka Brytania), portretu kolorowego (Julieta Esteban de Zulueta, Hiszpania), portretu cyfrowego (Sven Geboers, Belgia) i fotografii ślubnej (studio Fotografie Lahaye, Holandia). W tym roku po raz pierwszy w konkursie startowali artyści z Polski. (WT)
Wydarzenia: Polska
Siedem lat po premierze "Parku jurajskiego" Stevena Spielberga telewizja BBC w koprodukcji z Discovery i TV Asahi zrealizowała siedmioodcinkowy serial dokumentalny "Wędrówki z dinozaurami", który Program II TVP wyemituje w najbliższe święta. Film ten przedstawia świat prehistoryczny od triasu po kredę (220-65 mln lat temu). Zobaczyć będzie można dziesiątki zrekonstruowanych pradawnych mieszkańców ziemi podczas walk, narodzin czy polowań. A to wszystko na tle krajobrazu mezozoiku. Interesująco zapowiadają się odcinki poświęcone podmorskim potyczkom drapieżnego liopleurodona ważącego 150 ton czy narodzinom jajożyworodnych diplodoków. Przygotowania do nakręcenia dokumentu producent Tim Haines (zoolog z wykształcenia) rozpoczął w 1993 r. Współpracował z paleontologami, specjalistami w dziedzinie animacji komputerowej i twórcami robotów. O ile w filmie Spielberga sekwencje animacyjne trwają osiem minut, o tyle "Wędrówki z dinozaurami" to trzy godziny niezwykłej przygody. Naukowcy ostrzegają jednak, że to, co zobaczymy, jest tylko wyobrażeniem czasów prehistorycznych zbudowanym na podstawie badań naukowych. W ostatnim odcinku autorzy wyjawiają sekrety realizacji filmu. Opowiadają między innymi, jak na podstawie szczątków i skamieniałych odchodów odtworzono wygląd dinozaurów i wprawiono je w ruch. (AZ)
Geniusz fotografii reportażowej naciskał spust migawki w chwili, kiedy pozornie zwykła sytuacja nabierała znaczenia, polował na zdarzenia, łapał życie na gorącym uczynku - tak można scharakteryzować Henriego Cartiera-Bressona urodzonego w 1908 r. w Normandii. Jego prace prezentowane są (do 1 maja) po raz pierwszy w Polsce w ramach X Dni Kultury Francuskiej w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Fotografował przede wszystkim Paryż i zwykłych ludzi w zwykłych miejscach. Z jego prac wyłania się miasto, jakiego nie znamy. Nie znajdziemy folderowych, pozbawionych wyrazu ujęć. Wprawdzie można analizować poszczególne zdjęcia, ale po co? Każde z nich uświadamia nam to, czego nie chcemy dostrzec - urok codziennego dnia przeżywanego w niby-bezbarwnej rzeczywistości. W 1947 r. Henri Cartier-Bresson z Robertem Capą i Dawidem "Chimem" Seymourem założył grupę fotoreporterską Magnum, która stała się synonimem doskonałego fotoreportażu oraz uczciwości dziennikarskiej. Kiedy w 1956 r. Bresson przyjechał do Polski, radził reporterom tygodnika "Świat", by na balkonie siedziby redakcji przy Nowym Świecie w Warszawie zbudowali budę z dykty, zrobili w niej dziury i z ukrycia fotografowali przechodniów. Robione przez niego w taki sposób zdjęcia prezentowane w 1952 r. na wystawie "Paris a'la sauvette" cieszyły się sporym zainteresowaniem. Bresson przyczynił się do stworzenia fotografii prasowej bez oficjalnej sztampy. (AZ)
Rozstrzygnięto drugą edycję konkursu AGFA European Portrait Award 2000. Nagrody (3 tys. euro) zostaną wręczone w Barcelonie. Przyznano je w czterech kategoriach: portretu czarno-białego (Tamara Peel, Wielka Brytania), portretu kolorowego (Julieta Esteban de Zulueta, Hiszpania), portretu cyfrowego (Sven Geboers, Belgia) i fotografii ślubnej (studio Fotografie Lahaye, Holandia). W tym roku po raz pierwszy w konkursie startowali artyści z Polski. (WT)
Wydarzenia: Polska
Siedem lat po premierze "Parku jurajskiego" Stevena Spielberga telewizja BBC w koprodukcji z Discovery i TV Asahi zrealizowała siedmioodcinkowy serial dokumentalny "Wędrówki z dinozaurami", który Program II TVP wyemituje w najbliższe święta. Film ten przedstawia świat prehistoryczny od triasu po kredę (220-65 mln lat temu). Zobaczyć będzie można dziesiątki zrekonstruowanych pradawnych mieszkańców ziemi podczas walk, narodzin czy polowań. A to wszystko na tle krajobrazu mezozoiku. Interesująco zapowiadają się odcinki poświęcone podmorskim potyczkom drapieżnego liopleurodona ważącego 150 ton czy narodzinom jajożyworodnych diplodoków. Przygotowania do nakręcenia dokumentu producent Tim Haines (zoolog z wykształcenia) rozpoczął w 1993 r. Współpracował z paleontologami, specjalistami w dziedzinie animacji komputerowej i twórcami robotów. O ile w filmie Spielberga sekwencje animacyjne trwają osiem minut, o tyle "Wędrówki z dinozaurami" to trzy godziny niezwykłej przygody. Naukowcy ostrzegają jednak, że to, co zobaczymy, jest tylko wyobrażeniem czasów prehistorycznych zbudowanym na podstawie badań naukowych. W ostatnim odcinku autorzy wyjawiają sekrety realizacji filmu. Opowiadają między innymi, jak na podstawie szczątków i skamieniałych odchodów odtworzono wygląd dinozaurów i wprawiono je w ruch. (AZ)
Geniusz fotografii reportażowej naciskał spust migawki w chwili, kiedy pozornie zwykła sytuacja nabierała znaczenia, polował na zdarzenia, łapał życie na gorącym uczynku - tak można scharakteryzować Henriego Cartiera-Bressona urodzonego w 1908 r. w Normandii. Jego prace prezentowane są (do 1 maja) po raz pierwszy w Polsce w ramach X Dni Kultury Francuskiej w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Fotografował przede wszystkim Paryż i zwykłych ludzi w zwykłych miejscach. Z jego prac wyłania się miasto, jakiego nie znamy. Nie znajdziemy folderowych, pozbawionych wyrazu ujęć. Wprawdzie można analizować poszczególne zdjęcia, ale po co? Każde z nich uświadamia nam to, czego nie chcemy dostrzec - urok codziennego dnia przeżywanego w niby-bezbarwnej rzeczywistości. W 1947 r. Henri Cartier-Bresson z Robertem Capą i Dawidem "Chimem" Seymourem założył grupę fotoreporterską Magnum, która stała się synonimem doskonałego fotoreportażu oraz uczciwości dziennikarskiej. Kiedy w 1956 r. Bresson przyjechał do Polski, radził reporterom tygodnika "Świat", by na balkonie siedziby redakcji przy Nowym Świecie w Warszawie zbudowali budę z dykty, zrobili w niej dziury i z ukrycia fotografowali przechodniów. Robione przez niego w taki sposób zdjęcia prezentowane w 1952 r. na wystawie "Paris a'la sauvette" cieszyły się sporym zainteresowaniem. Bresson przyczynił się do stworzenia fotografii prasowej bez oficjalnej sztampy. (AZ)
Więcej możesz przeczytać w 18/2000 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.