W lutym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 71 275 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, co oznacza spadek o 13,0 proc. na przestrzeni roku. Łącznie, w ciągu 2 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 136 817 sztuk i jest o 16,5 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie 2020 roku. W styczniu spadek wynosił jednak blisko 20 proc. Prognozowana przez IBRM Samar wielkość importu na koniec roku to ok. 850 tys. sztuk.
Wrócił nakaz rejestracji w ciągu 30 dni
Przypomnijmy, że od stycznia powróciły przepisy, nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia. Do końca 2020 roku - w związku z sytuacją epidemiologiczną - obowiązywał jeszcze limit 180 dni. Pojawiają się sygnały, że w niektórych urzędach komunikacyjnych jest problem z terminową rejestracją zgłaszanych aut.
Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi już 12 lat, a w samym lutym o 2 miesiące mniej. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.
Coraz mniej diesli z importu
W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w lutowym imporcie aut osobowych stanowią 41,1 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.
Skąd sprowadzamy samochody. Jakie najczęściej?
Oto Top 10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
-
Niemcy – 80 182 szt. (-13,6 proc.)
-
Francja – 14 155 szt. (-14,6 proc.)
-
Belgia – 8 589 szt. (-24,7 proc.)
-
Holandia – 5 757 szt. (-16,7 proc.)
-
Włochy – 4 499 szt. (-26,5 proc.)
-
Stany Zjednoczone – 4 396 szt. (-19,1 proc.)
-
Szwajcaria – 3 702 szt. (-14,4 proc.)
-
Austria – 3 423 szt. (-17,7 proc.)
-
Dania – 2 952 szt. (-29,6 proc.)
-
Szwecja – 2 864 szt. (-23,0 proc.)
Najpopularniejszym źródłem importu aut do Polski pozostają niezmiennie Niemcy z udziałem blisko 60 proc. Na pełnej liście krajów, z których pochodzą sprowadzane samochody tylko dwa odnotowały wzrost - Norwegia (+1,0 proc.) oraz Japonia (+5,9 proc.). Największy spadek dotyczy Wielkiej Brytanii (-33,7 proc.).
Oto Top 20 najczęściej sprowadzanych marek samochodów:
-
Volkswagen – 14 457 szt.
-
Opel – 13 602 szt.
-
Ford – 12 500 szt.
-
Audi – 11 074 szt.
-
Renault – 8 868 szt.
-
BMW – 7 770 szt.
-
Peugeot – 6 944 szt.
-
Citroen – 6 471 szt.
-
Mercedes – 6 050 szt.
-
Fiat – 4 751 szt.
-
Toyota – 4 502 szt.
-
Hyundai – 4 321 szt.
-
Nissan – 3 711 szt.
-
Seat – 3 487 szt.
-
Kia – 3 387 szt.
-
Volvo – 3 341 szt.
-
Skoda – 3 297 szt.
-
Honda – 2 731 szt.
-
Mazda – 2 478 szt.
-
Suzuki – 1 981 szt.
Oto Top 20 najczęściej sprowadzanych modeli samochodów:
-
Audi A4 – 4 217 szt.
-
Opel Astra – 3 800 szt.
-
VW Golf – 3 585 szt.
-
BMW 3 – 2 919 szt.
-
Audi A3 – 2 571 szt.
-
Ford Focus – 2 251 szt.
-
VW Passat – 2 230 szt.
-
Opel Corsa – 2 220 szt.
-
Ford Fiesta – 1 989 szt.
-
Audi A6 – 1 963 szt.
-
Ford Mondeo – 1 898 szt.
-
VW Polo – 1 832 szt.
-
BMW 5 – 1 735 szt.
-
Nissan Qashqai – 1 570 szt.
-
Opel Meriva – 1 555 szt.
-
Renault Clio – 1 369 szt.
-
Opel Insignia – 1 362 szt.
-
Renault Megane – 1 356 szt.
-
Seat Ibiza – 1 270 szt.
-
Ford C-Max – 1 256 szt.
Czytaj też:
W pandemii spadła cena sprowadzenia samochodu do Polski