O programie pisze obszernie Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. W ramach programu „Mój elektryk” BOŚ udzieli firmom i instytucjom dopłaty do kosztów leasingu fabrycznie nowych pojazdów osobowych i dostawczych zasilanych prądem. Na podstawie umowy zawartej 8 września 2021 roku z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, BOŚ zaprosił firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu.
Jak podkreślają przedstawiciele banku, nabór leasingodawców prowadzony jest w trybie ciągłym, zainteresowane firmy mogą dołączyć do programu w dowolnym momencie. Na razie do współpracy z BOŚ przystąpiły firmy Arval Service Lease Polska, Volkswagen Financial Services oraz LeasePlan Fleet Management. Wojciech Hann, prezes zarządu Banku Ochrony Środowiska, zapowiada podpisanie umów z kolejnymi firmami leasingowymi jeszcze w listopadzie tego roku.
Kogo dotyczą dopłaty do leasingu?
Dopłatami do leasingu mogą być w szczególności objęte: pojazdy elektryczne (bateryjne i wodorowe) kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu. – Średnio cztery na pięć nowych aut w Polsce trafia do przedsiębiorców, jest to więc grupa z największym potencjałem użytkowania także aut elektrycznych. Pamiętaliśmy o tym, konstruując budżet programu „Mój elektryk”, a w tej chwili z myślą o szeroko rozumianym biznesie, uruchamiamy dwie ścieżki dofinansowywania „elektryków” – leasingową i zakupową – komentuje Artur Lorkowski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – W biznesie czas to pieniądz, dlatego postawiliśmy na integrację dopłat z już wykorzystywanymi modelami finansowania aut firmowych. W przypadku leasingu wnioski o dopłaty będą składane bezpośrednio w firmie leasingowej. Dzięki temu udało się nam maksymalnie zredukować procedury. Z pożytkiem dla biznesu i środowiska – dodaje.
Uproszczony „Mój elektryk”
W programie „Mój elektryk” formalności są maksymalnie uproszczone. Obowiązuje zasada „jednego okienka”, tzn. wniosek o dotację i leasing załatwia się w firmie leasingowej, która podpisała umowę z BOŚ.
Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły oraz inne związki wyznaniowe. – Nareszcie ekologiczne pojazdy będą bardziej przystępne cenowo. Po uwzględnieniu dofinansowania z programu „Mój Elektryk” nasi klienci zapłacą miesięczną ratę niższą od 300 do nawet 800 zł.
Leasingodawcy zachwyceni
Umowę na takich warunkach mogą podpisać wszyscy – od osób prywatnych, przez małe i średnie firmy aż po duże korporacje. Co istotne, klienci, którzy skorzystają z dotacji za pośrednictwem firm leasingujących lub wynajmujących pojazdy, nie będą musieli martwić się o formalności, bo to po stronie usługodawcy będzie ich dopełnienie. Nasi klienci mogą też skorzystać z pakietu Arval Go Electric i zacząć od testowania auta elektrycznego przez 3 miesiące, a następnie w ramach umowy wliczyć w ratę opłaty za stację ładowania czy wakacyjne auto spalinowe – mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
Mikołaj Woźniak, prezes zarządu Volkswagen Financial Services także zwraca uwagę na to, że około 70 proc. nowych pojazdów rejestrowanych w Polsce to samochody firmowe, a ich znaczna część finansowana jest leasingiem. – Dlatego cieszymy się, że program dopłat poszerzył się o tę formę finansowania, kluczową dla zmodernizowania parku samochodowego w Polsce. Jako część Grupy Volkswagen i lider rynku leasingu i CFM w Polsce oferujemy już dziś finansowanie aut elektrycznych marek Grupy VW. Dzięki programowi dopłat będziemy mogli wzmocnić ofertę i efektywniej wspierać naszych klientów w wymianie ich floty na pojazdy ekologiczne – mówi Mikołaj Woźniak, prezes zarządu Volkswagen Financial Services.
„Mój elektryk” trwa
Przypomnijmy, że w programie „Mój elektryk” od 12 lipca 2021 roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do kupionego osobowego samochodu elektrycznego. Nabór potrwa do 31 września 2025 roku. Kwota dopłaty sięga w tym naborze 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych (posiadaczy Karty Dużej Rodziny) – nawet 27 000 zł.
Z kolei od 22 listopada 2021 roku NFOŚiGW rozpocznie nabór wniosków o dotacje dla podmiotów innych niż osoby fizyczne, które będą mogły otrzymać dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparcie obejmie samochody osobowe oraz dostawcze, a także pojazdy kategorii L.
Czytaj też:
Jakie obawy powstrzymują Polaków przed zakupem elektryków?