W skład nowej rady nadzorczej ElectroMobility Poland S.A. zostało powołanych czterech członków.
W branży motoryzacyjnej najbardziej rozpoznawalny jest Wojciech Szyszko, który ostatnie 17 lat był dyrektorem zarządzającym Kia Motors Polska, odpowiedzialnym za stworzenie organizacji sprzedaży samochodów koreańskiego producenta. W radzie nadzorczej ElectroMobility Poland, spółki, która pracuje nad stworzeniem polskiego auta elektrycznego Izera, ma on wspierać rozwój „w lepszym dostosowaniu projektu polskiej marki samochodów elektrycznych do wymagań rynkowych związanych z elektromobilnością”.
Cztery nowe osoby za cztery odchodzące
Drugą osobą, która weszła do rady EMP jest Aleksandra Machowicz-Jaworska, ekonomistka i urzędniczka państwowa, od 2017 r. zatrudniona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, gdzie kieruje zespołem analitycznym, odpowiedzialnym m.in. za monitorowanie strategicznych projektów inwestycyjnych. Do rady trafił także Jacek Partyka, obecnie zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów. Z poprzedniego składu w radzie nadzorczej EMP pozostał profesor Piotr Moncarz, który zajmuje się między innymi zagadnieniami związanymi z przemysłem międzynarodowym w obszarach wdrożeń najnowszych technologii, w szczególności energetycznych. Z rady zostali odwołani: Jacek Czak, Bartłomiej Nowak, Aleksander Wilski oraz Maciej Wiatrak.
Państwo właścicielem Izery
9 lipca 2021 roku podpisana została umowa inwestycyjna między Skarbem Państwa a ElectroMobility Poland. Na jej podstawie państwo objęło nowe akcje EMP o wartości 250 milionów złotych. Akcje te zostały wyemitowane w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego. Ich zakup został w całości pokryty pieniędzmi pochodzącymi z Funduszu Reprywatyzacji. Dotychczasowi udziałowcy EMP - Enea, Tauron, Energa oraz PGE - zachowały mniejszościowe pakiety akcji.
Ćwierć miliarda na rozruch
Według wcześniej przekazywanych przez przedstawicieli ElectroMobility Poland informacji 250 mln złotych ma zostać przeznaczone między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej dla samochodu, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie. Zgodnie z umową inwestycyjną, pieniądze te muszą zostać wydane w ciągu ośmiu miesięcy.
Czytaj też:
Polski samochód elektryczny. Izera ma już wybraną platformę, na której powstanie
Polski samochód elektryczny Izera