Noworoczne postanowienia i plany dotyczą nie tylko diety, siłowni czy zmiany pracy. Końcówka starego i początek nowego roku to również czas podejmowania poważniejszych decyzji zakupowych. Dlatego InsightOut Lab z marką Volkswagen zapytali Polaków o plany zakupu, leasingu lub wynajmu samochodu w 2022 r.
Z badania dowiadujemy się nie tylko jaka część badanych deklaruje zmianę auta, ale również w jaki sposób sfinansuje nabycie samochodu i jaki rodzaj napędu wybierze. Respondenci wskazywali także swoje motywacje do zakupu hybryd plug-in, które okazały się cieszyć dużym zainteresowaniem.
Zmiana auta w 2022 r.
Z badania wynika, że w 2022 r. 16 proc. dorosłych Polaków zamierza kupić, wziąć w leasing lub wynajem długoterminowy auto nowe lub używane. To optymistyczne deklaracje, bo nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tylko osoby w wieku produkcyjnym, czyli do 59 lat dla kobiet i 64 lat dla mężczyzn, wówczas zgodnie z danymi GUS za 2019 r., 16 proc. oznacza około 3,6 mln osób. Tymczasem z danych KPRM wynika, że w pierwszym półroczu 2021 r. liczba rejestracji aut osobowych wyniosła 678 tys.
Badani w zależności od wieku i miejsca zamieszkania różnią się, jeśli chodzi o zamiary wymiany auta. Osoby najmłodsze (18-24 lata) i najstarsze (+55) o 5-6 pkt. proc. rzadziej od pozostałych mają takie plany. Gdy spojrzymy na miejsce zamieszkania respondentów, okazuje się, że najbardziej chętni do zmiany auta są mieszkańcy wsi i średnich miast (20-99 tys. mieszkańców). Takie deklaracje składa odpowiednio 18 i 19 proc. z nich.
Używane za gotówkę
Statystyczny Polak, który zamierza zmienić auto w 2022 r., wybierze samochód używany za gotówkę. W sumie 55 proc. osób deklarujących zmianę auta w 2022 r. wybierze auto z drugiej ręki, a 35 proc. nowe. Jeśli zaś popatrzymy na odpowiedzi przez pryzmat finansowania, to 57 proc. ankietowanych zapłaci gotówką, a 33 proc. wybierze inne formy finansowania. Do salonów, po auto nowe lub używane, wybierze się 55 proc. badanych, a do komisu lub prywatnego właściciela 35 proc.
8 proc. planujących zmienić auto w 2022 r., jeszcze nie jest pewnych, czy wybierze auto używane czy nowe oraz jak je sfinansuje.
PHEV-y na celowniku
Wśród osób, które zamierzają zmienić auto w 2022 roku, największą popularnością wciąż cieszą się napędy konwencjonalne. Auto z silnikiem benzynowym chce kupić co trzeci badany. Nieco ponad 10 proc. deklaruje zainteresowanie napędem diesla, a także autem z instalacją gazową. Zatem w sumie 55 proc. ankietowanych, którzy zamierzają zmienić auto, wybierze napęd konwencjonalny.
Jednak na drugim miejscu pod względem popularności znalazły się hybrydy typu plug-in. Auta z takim napędem rozważa 15 proc. badanych. To więcej niż w przypadku diesla lub LPG. Jeżeli dodamy do tego 4 proc. osób, rozważających zakup auta w pełni elektrycznego, wówczas okaże się, że niemal 20 proc. chce zmienić auto na takie, które może jeździć bez emisji dwutlenku węgla.
Aż 18 proc. osób, które deklarują zmianę auta, nie wie, jaki rodzaj napędu wybierze. Dla nich prawdopodobnie napęd nie jest kluczowy przy podejmowaniu decyzji o wymianie samochodu.
PHEV jako krok w stronę elektromobilności
Osoby, które zadeklarowały wybór hybrydy plug-in zostały zapytane o przyczyny takiej, a nie innej decyzji. W pytaniu można było wskazać maksymalnie dwie odpowiedzi. Okazuje się, że kluczowe są trzy argumenty, wskazywane niemal tak samo często, choć z nieznaczną przewagą jednego z nich. Mianowicie badani najczęściej uważają PHEV-y (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) za krok w stronę elektromobilności, ale z „zabezpieczeniem” w postaci silnika spalinowego. Na kolejnych miejscach znalazł się argument niższego spalania oraz możliwości jazdy bezmisyjnej.
Czytaj też:
Toyota uruchamia przedsprzedaż na swój nowy bestseller. Aygo X przebije Yarisa Crossa?