Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował po raz pierwszy kibicom sportów motorowych nowy samochód – M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 w nowych barwach. Wóz będzie uczestniczyć w zelektryfikowanej erze Rajdowych Samochodowych Mistrzostwa Świata FIA 2022 (WRC).
Gwiazdorska obsada samochodów
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 zadebiutuje podczas Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się w dniach 20-23 stycznia. Za kierownicą trzech samochodów zasiądą – Craig Breen, Adrien Fourmaux i Gus Greensmith, którzy będą startować przez cały sezon WRC 2022. Ponadto, podczas tych zawodów do zespołu M-Sport Ford World Rally Team dołączy dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata FIA – Sébastien Loeb, który Rajd Monte Carlo wygrywał już siedmiokrotnie.
Sezon 2022 to 25. rocznica partnerstwa w WRC między firmami Ford i M-Sport. Razem zdobyły one siedem tytułów mistrzowskich i wygrały ponad 1500 odcinków specjalnych w samochodach rajdowych, takich jak M-Sport Ford Fiesta WRC i Ford Focus RS WRC. Od początku współpracy M-Sport i Ford osiągnęły w klasyfikacji producentów rekordową liczbę 268 punktów z rzędu.
M-Sport Ford World Rally Team – załogi podczas Rajdu Monte Carlo:
– Jednym z najbardziej wyjątkowych aspektów WRC na przestrzeni lat było wyraźne powiązanie między samochodami rajdowymi o bardzo wysokich osiągach a ich drogowymi odpowiednikami – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance. – Dlatego tak ważne jest, aby nowa era w WRC odzwierciedlała przejście branży na samochody zelektryfikowane. Udział samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 w najtrudniejszych rajdach na świecie pomoże nam opracować bardziej zaawansowane zelektryfikowane układy napędowe w autach, które mogą kupić klienci.
Osiągi z dodatkowym „kopem”
Nowy model M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid, na którym bazuje. Hybrydowy układ napędowy nowej generacji odzyskuje energię podczas hamowania i jazdy wybiegiem oraz przechowuje ją w akumulatorze, o pojemności 3,9 kWh. Energia ta jest następnie wykorzystywana do wspomagania osiągów turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra poprzez wielokrotne, maksymalnie trzysekundowe, „doładowanie” za pomocą silnika elektrycznego o mocy 100 kW.
To może być cicha rajdówka
Samochód może również wykorzystywać zelektryfikowany układ napędowy do poruszania się po terenach zamieszkałych, w parkach serwisowych i na trasach dojazdowych między odcinkami specjalnymi przy użyciu wyłącznie energii elektrycznej. Akumulator można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania w wyznaczonych strefach między odcinkami specjalnymi. Ładowanie trwa około 25 minut.
Ponadto, od sezonu 2022, zawodnicy klasy FIA WRC Rally1 do zasilania silników spalinowych w samochodach rajdowych będą korzystać z paliwa, które nie zawiera paliw kopalnych i które łączy składniki syntetyczne i biodegradowalne.
– To był bardzo pracowity czas, kiedy przygotowywaliśmy samochody i zespół do tegorocznego Rajdu Monte Carlo i otwarcia sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2022. Jednocześnie taki czas, który wart był każdego wysiłku – powiedział Richard Millener, szef zespołu M-Sport. – Skonstruowaliśmy fantastyczny samochód o ogromnym potencjale i nie możemy doczekać się, aby zaprezentować go w trakcie sezonu.
Czytaj też:
Niesamowite premiery Toyoty. Wiadomo już, czym jest supersportowy model GR GT3
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1