Już co czwarty samochód kupowany w Polsce jest autem z górnej półki

Już co czwarty samochód kupowany w Polsce jest autem z górnej półki

Audi A6 Avant E-tron Concept
Audi A6 Avant E-tron Concept Źródło: Audi
Inflacja? Kryzys? Tak, ale nie w salonach samochodowych. Jak wskazują dane, Polacy przesiadają się do coraz droższych aut. Już jedna czwarta nabywanych przez nas wozów to pojazdy z segmentu premium.

Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w kwietniu 2022 r. liczba rejestracji spadła w stosunku do marca i była nieznacznie większa niż w kwietniu ubiegłego roku. Auta z wyższej półki miały drugi po marcu br. najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Problemów nadal jednak nie brakuje, jak zauważa IBRM Samar.

W kwietniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 397 nowych samochodów klasy premium, o 17,32 proc. mniej niż w marcu 2022 roku i o 4,0 proc. więcej w zestawieniu z kwietniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 074 takie samochody. Kwietniowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 7 036 samochodów z segmentu premium.

W kwietniu tego roku samochody z wyższej półki miały drugi po marcu najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wynoszący 24,1 proc. Łącznie od stycznia do kwietnia tego roku w naszym kraju zarejestrowane zostały 30 692 nowe samochody klasy premium, o 5,12 proc. (1 656 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie roku 2021.

Kryzys i wojna dotykają także tego segmentu rynku

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 34 883 samochody osobowe, o 13,12 proc. mniej niż rok wcześniej i o 11,76 proc. mniej niż w marcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 136 933 samochody osobowe, o 13,35 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż samochodów klasy premium, mimo, że ma się więc nieco lepiej niż cały rynek aut osobowych, także napotyka na problemy wywołane nieustającymi brakami półprzewodników, czy te związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem autosalonów w nowe samochody, a dealerzy sygnalizują wielomiesięczne opóźnienia w dostawach. Trudną sytuację pogłębiają także rosnące ceny samochodów, co spowodowane jest m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji czy coraz wyższą inflacją.

W rankingu prowadzi BMW

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec kwietnia 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 8 076 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 1,60 proc. mniejszym niż na koniec kwietnia 2021 roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-marzec 2021 roku to: „trójka", X3 oraz X5.

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce od stycznia do kwietnia 7 046 samochodów z wyższej półki, o 3,20 proc. mniej (r/r). W gamie Mercedesa zwycięska na koniec marca 2022 roku okazała się klasa GLC, przed Klasą C oraz Klasą A.

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 5 960 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 10,12 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec czwartego miesiąca ubiegłego roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do kwietnia 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5, na drugiej pozycji znalazł się A3, a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3.

Czytaj też:
Większość aut ma jeden z czterech kolorów. Zgadniesz jakie to barwy?

Źródło: IBRM Samar