Ford Focus, który jest jednym z najpopularniejszych samochodów kompaktowych, przeszedł właśnie gruntowną modernizację. Dzięki niej model Forda ma teraz nową stylistykę przedniej części nadwozia, najnowocześniejszy system informacyjno-rozrywkowy marki, nowe systemy bezpieczeństwa oraz wydajniejsze silniki hybrydowe.
Uporządkowana stylistyka i znane silniki
Ford przy okazji wprowadzenia nowego Focusa postawił na zmiany, które znacząco odświeżają całą linię modelową. Ich symbolem są nowe reflektory wykonane w technologii LED, które stanowią podstawowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdu. Mają one zintegrowane światła przeciwmgielne. Tylne światła w wersjach pięciodrzwiowych i kombi otrzymały przyciemnione klosze.
Przeprojektowano także przód samochodu. Przednia krawędź maski silnika przebiega wyżej, co optycznie podwyższa cały wóz. Zwiększono także osłonę chłodnicy, na którą z maski przeniesiono logotyp Forda.
Jednym z ważniejszych punktów przy opracowywaniu odświeżonej wersji modelu było zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo. Focus dostępny jest w kilku wersjach silnikowych, w tym z oszczędnymi, hybrydowymi układami napędowymi EcoBoost Hybrid, z 48-woltową instalacją typu mild-hybrid, oferującymi moc do 155 KM.
Silniki hybrydowe mogą być wyposażone w nową, siedmiostopniową automatyczną skrzynię biegów Powershift, która pozwala uzyskać spalanie paliwa – od 5,4 l/100 km w cyklu WLTP w przypadku jednostki hybrydowej EcoBoost. Możliwość redukcji przełożenia o trzy biegi umożliwia sprawne wyprzedzanie.
Dostępny z silnikami o mocy 125 KM i 155 KM, 48-woltowy, hybrydowy układ napędowy mild-hybrid z silnikiem spalinowym EcoBoost Hybrid jest też w nowym Focusie dostępny z sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Zużycie paliwa w tym wariancie wynosi w cyklu WLTP od 5,3 l/100 km.
Nowy Focus jest oferowany także silnikami benzynowymi EcoBoost o mocy 100 KM albo 125 KM. To jednostka, która niedawno zdobyła szósty raz z rzędu tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” w swojej klasie. Rozwiązania takie jak podwójne niezależne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu oraz wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa przyczyniają się do ogólnej wydajności i szybkich reakcji silnika.
Lifting systemów infotainment
Jednym z najważniejszych ulepszeń jest wprowadzenie systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4, zaprezentowanego po raz pierwszy w całkowicie elektrycznym Mustangu Mach-E. Wykorzystuje on zaawansowany algorytm uczenia maszynowego do uczenia się na podstawie zachowania kierowców, dzięki czemu dostarcza dokładniejsze sugestie i wyniki wyszukiwania w miarę upływu czasu.
Samochód jest wyposażony w 13,2-calowy centralny ekran dotykowy, poprzez który steruje się również wieloma funkcjami, w tym ogrzewaniem i klimatyzacją, które wcześniej były ustawiane za pomocą fizycznych przycisków. SYNC 4 zapewnia też bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, sterowanie głosem, informacje o ruchu drogowym TomTom, nawigację satelitarną Garmin czy możliwość połączenia z Apple CarPlay i Android Auto.
Na liście systemów wspomagania kierowcy w Focusie także pojawiły się nowe pozycje. Asystent martwego pola może wykryć pojazdy zbliżające się od tyłu, a następnie ostrzec kierowcę, jeśli uzna, że może dojść do kolizji. Czujniki radarowe BLIS skanują równoległe pasy ruchu do 28 metrów za pojazdem 20 razy na sekundę.
Nowe funkcjonalności auta
Nową funkcją jest Trailer Coverage, która pozwala kierowcy zaprogramować dane długości i szerokości holowanej przyczepy za pomocą ekranu dotykowego SYNC 4. Następnie system automatycznie kompensuje te parametry ostrzegając kierowcę, jeśli inny pojazd znajdzie się w martwym polu w sąsiedztwie holowanej przyczepy.
Nowy asystent zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach wykorzystuje umieszczoną w samochodzie, skierowaną do przodu kamerę i radar, do monitorowania drogi pod kątem potencjalnych kolizji z pojazdami zbliżającymi się po równoległych pasach. System może automatycznie włączyć hamulce podczas jazdy, by zapobiec kolizji.
W nowym aucie zwiększono funkcjonalność i praktyczność samochodu. Bagażnik w Focusie kombi ma 635 litrów, a dodatkowo wprowadzono w nim zupełną nowość. „Strefa wodoodporna” to miejsce, w którym można położyć np. zabłocone buty, bowiem jest ona wykonana z łatwych do wyczyszczenia materiałów, a dodatkowo można ją oddzielić od reszty bagażnika pionową osłoną.
W bagażniku zastosowano też wykładzinę nowej jakości, która podnosi estetykę i jest łatwiejsza do czyszczenia. Można ją wyjmować, aby łatwo wyczyścić czy umyć. Boczne siatki przydają się natomiast do bezpiecznego przechowywania mniejszych przedmiotów.
Czytaj też:
Ford Polska ma nowego szefa. Tym razem to Węgier
Nowy Ford Focus