Celem działań Skody jest skuteczniejsza ochrona firmy przed potencjalnymi wąskimi gardłami w dostawach i ich zakłóceniami w przyszłości. – Od kilku tygodni ściśle współpracujemy z naszymi partnerami, aby zminimalizować wpływ wojny w Ukrainie na dostawy wiązek kabli. Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron w krótkim czasie wznowiliśmy produkcję w Ukrainie, a także znacząco zwiększyliśmy moce wytwórcze. Jednocześnie mogę zapewnić naszych ukraińskich partnerów, że jesteśmy i pozostaniemy im w pełni oddani. Zasługują oni na wielki szacunek – nadal dostarczają produkty, na tyle, na ile pozwalają na to okoliczności – powiedział Karsten Schnake, członek zarządu ds. zakupów w Skoda Auto.
Wstrzymana produkcja już ruszyła
Z powodu zakłóceń w dostawach wiązek kabli, wywołanych rosyjską agresją na Ukrainę, czeski koncern na osiem tygodni, począwszy od 3 marca 2022 roku, został zmuszony do wstrzymania produkcji elektrycznego modelu Enyaq iV. Chcąc jak najszybsze ją wznowić, marka i jej dostawcy zaczęli szukać możliwości wytwarzania wiązek w innych zakładach w Europie i Afryce Północnej.
W ciągu pięciu tygodni od wybuchu wojny, Skoda i firma PEKM Kabeltechnik zdołały przenieść część produkcji wiązek elektrycznych z Ukrainy do Mladej Boleslav. PEKM zamontował niezbędny sprzęt w halach udostępnionych przez Skodę, a od początku kwietnia 2022 roku produkcja komponentów stopniowo rosła. W zakładach pracuje 35 kobiet z ukraińskiego zakładu we Lwowie.
Marokańskie kable w miejsce ukraińskich
Czeski producent zabezpieczył także na potrzeby przyszłej produkcji modelu Enyaq iV dodatkowe moce produkcyjne w firmie Kromberg & Schubert w marokańskim zakładzie niedaleko Rabatu. Ponadto firma Kromberg & Schubert zwiększyła liczbę wiązek wytwarzanych w swoim ukraińskim zakładzie w Żytomierzu. Skoda planuje również podwoić produkcję wiązek wysokiego napięcia, potrzebnych m.in. do ładowania pojazdów elektrycznych. Od końca czerwca 2022 roku będą one wytwarzane w Rumunii. Od września tego roku ma zostać ponadto podwojona produkcja w zakładzie w Chmielnickim w Ukrainie. Wiązki do Octavii i Superba będą wówczas wytwarzane również w Tangerze, w Maroku.
Czytaj też:
Będzie nowy podatek od aut spalinowych. Zapłaci go większość Polaków