Początek lipca, a w salonach posucha. Polacy szykują się na prawdziwy kryzys?

Początek lipca, a w salonach posucha. Polacy szykują się na prawdziwy kryzys?

Salon samochodowy Lexusa
Salon samochodowy Lexusa Źródło: Lexus
Sprzedaż samochodów w Polsce jest przez ekspertów monitorowana niemal w czasie rzeczywistym. Mamy więc już dane z salonów z początku lipca. Niestety, nie napawają one optymizmem.

Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, który prowadzi w Polsce szczegółowe statystyki sprzedaży, w pierwszej dekadzie lipca zarejestrowano w Polsce 9 105 nowych samochodów osobowych, o 22,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jeszcze bardziej drastyczny spadek odnotowały samochody dostawcze - zarejestrowane 1 063 pojazdy użytkowe to o 26,5 proc. mniej niż przed rokiem.

Przestały kupować firmy, przestali Kowalscy

Ostatnio tak słaby początek lipca odnotowany został w 2016 roku. W pierwszej dekadzie miesiąca rejestracje samochodów osobowych na osoby fizyczne spadły o 8,2 proc. i wyniosły 2 691 sztuk. Spadek odnotowały również firmy - 6 414 sztuk tj. o 27,4 proc. mniej niż rok temu. Jak pisze IBRM Samar, na uwagę zasługuje stosunkowo daleka, czwarta lokata Hyundaia, a Kia - która ostatnio zwykle plasowała się w Top 3 - zajmuje dopiero 6 pozycję. W zestawieniu modeli stawce przewodzi Toyota Corolla, przed Hyundaiem i30 oraz Skodą Octavią.

Segment premium

Segment premium również rozpoczął miesiąc „na czerwono”. W ciągu pierwszych 6 dni roboczych zarejestrowano 1 800 aut, o 23,4 proc. mniej niż w 2021 roku. Liderem z dużą przewagą jest Mercedes, a dalej plasują się Audi i BMW. Udział segmentu premium w rynku aut osobowych tym razem wyniósł 19,8 proc. Udział poniżej 20 proc. w tym roku odnotowano tylko w styczniu. Jeśli chodzi o modele - na początku lipca najwięcej nabywców znalazło Audi Q5, które uplasowało się jednocześnie na 27 pozycji w zestawieniu wszystkich modeli aut osobowych.

Samochody dostawcze

Samochody dostawcze - po rekordowym ubiegłym roku - siódmy miesiąc z rzędu odnotowują spadek rejestracji. Rejestracje na osoby fizyczne były niższe o 28,2 proc., a w przypadku firm spadek wyniósł 26,2 proc. Liderem pierwszej dekady jest Renault, a w zestawieniu modeli stawce również przewodzi reprezentant francuskiego producenta - Master.

Ranking Top 10

Oto Top 10 marek samochodów osobowych, zarejestrowanych w pierwszej dekadzie lipca 2022 roku:

  1. Toyota - 1 839 szt.
  2. Skoda - 1 077 szt.
  3. Volkswagen - 1 038 szt.
  4. Hyundai - 721 szt.
  5. Mercedes - 649 szt.
  6. Kia - 548 szt.
  7. Dacia - 487 szt.
  8. Audi - 354 szt.
  9. BMW - 307 szt.
  10. Renault - 241 szt.

Czytaj też:
W Polsce można już oficjalnie kupić... Bugatti. Przedstawiciel firmy otworzył salon na Śląsku

Źródło: IBRM Samar