Odpowiedzialna za pojazdy o wysokich osiągach submarka N, należąca do Hyundaia, pokazała swoją wizję sportowej elektryfikacji. Koncepcyjne auta RN22e i N Vision 74 to dwa prototypowe „laboratoria na kołach, które pokazują ambicje marki.
Pojazdy będą pozwalały testować i weryfikować technologie firmy Hyundai Motor, które będą miały zastosowanie w przyszłych modelach seryjnych. RN22e łączy nadwozie nowego modelu Ioniq 6 z platformą Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Tymczasem N Vision 74 łączy technologię auta elektrycznego z zaawansowanym systemem wodorowych ogniw paliwowych.
Wizja Hyundai N dotycząca elektryfikacji
Submarka N w Hyundaiu funkcjonuje od 2017 roku, czyli wprowadzenia na rynek pierwszego samochodu drogowego o sportowych osiągach, Hyundaia i30 N.Jak zapewniają Koreańczycy, nawet w elektrycznej przyszłości marka N będzie się trzymać swoich trzech filarów: łobuz w zakrętach (smukła i wyważona maszyna do pokonywania zakrętów), zdolny do jazdy na torze (wszystkie modele N są zbudowane tak, aby mogły być wykorzystywane na torach wyścigowych) i codzienny samochód sportowy (dla wszystkich i na każdą potrzebę, nie tylko na imprezy typu track day czy na autostrady).
RN22e: nadchodzący elektryczny model N
RN22e zapewnia osiągi, które sprawdzą się na torze wyścigowym, co uzyskano udoskonalając i optymalizując platformę E-GMP i opakowując ją w opływową karoserię modelu Ioniq 6. RN22e jest testowany pod kątem największego wykorzystania trzech filarów osiągów N. Auto jest wyposażone w wektorowanie momentu obrotowego przez podwójne sprzęgło. Ma drukowane części 3D zmniejszające masę i zachowujące sztywność. Jest wyposażony w napęd na wszystkie koła.
Model RN22e otrzymał ustawienia zoptymalizowane pod kątem jazdy torowej tak, aby klienci mogli cieszyć się sportową jazdą bez ryzyka pogorszenia się osiągów auta. Dzięki czterotłoczkowym zaciskom i 400-milimetrowym tarczom hamulcowym, RN22e lepiej hamuje.
Ma funkcję N Sound+, która generuje dźwięk z głośników wewnętrznych i zewnętrznych, zapewniając wrażenia akustyczne w trakcie dynamicznej jazdy. Ponadto funkcja N e-shift integruje wibracje i odczucie zmiany biegów z działaniem N Sound+.
Sportowiec ma 4915 mm długości, 2023 mm szerokości i 1479 mm wysokości przy rozstawie osi 2950 mm.
N Vision 74: retro stylistyka
Sportowy prototyp N Vision 74 to wyposażony jest w hybrydowy układ z wodorowymi ogniwami paliwowymi.Pod względem wzornictwa N Vision 74 jest hołdem dla prototypowego modelu Hyundai Pony Coupe z 1974 roku, opracowanego przez legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro.
Pojazd ten mierzy 4952 mm długości, 1995 mm szerokości i 1331 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 2905 mm. Jest to pierwszy samochód o wysokich osiągach, pełniący funkcję mobilnego laboratorium, zbudowany na najbardziej zaawansowanym układzie wodorowych ogniw paliwowych, jaki kiedykolwiek stworzył Hyundai N.
Przez zastosowanie systemu ogniw paliwowych i zasilania elektrycznego N Vision 74, zwiększona została wydajność układu chłodzenia, a dwa różne źródła zasilania mogą być wykorzystywane w zależności od warunków jazdy. Ten układ napędowy umożliwia lepsze wektorowanie momentu obrotowego przez dwa silniki umieszczone z tyłu. W modelu N Vision 74 badana jest równowaga między wydajnością, a chłodzeniem, za pomocą trzykanałowego układu chłodzenia.
Czytaj też:
Hyundai popisał się flagowcem. Ioniq 6 prezentuje się fantastycznie
Hyundai RN22e i N Vision 74